Bli med i undersøkelsen som Høgskolen i Molde (HiMolde) nå setter i gang for å kartlegge bruken av KI (kunstig intelligens) i offentlige anskaffelser! Blant spørsmålene: Bruker din organisasjon KI-baserte verktøy eller løsninger i innkjøpsarbeidet? Hvis ikke, har din organisasjon planer om å ta i bruk KI i innkjøpsprosesser i fremtiden? Og: Bruker din organisasjon KI-baserte verktøy eller løsninger i innkjøpsarbeidet? Noen utfordringer eller begrensninger ved KI-bruk i innkjøpsprosesser? Hvordan er modenheten til KI-teknologien i offentlige innkjøp i din organisasjon? Noen etiske eller sikkerhetsmessige bekymringer ved bruken?
Disse og flere spørsmål finner du i spørreskjemaet her: https://nettskjema.no/a/410152. Bli med på undersøkelsen, gi dine svar du også! Svarfrist er fredag før påske, 22. mars.
Fortsatt på tidlig stadium
Siden kunstig intelligens (KI) først ble introdusert på et seminar ved Dartmouth College i 1956, har det vært en bemerkelsesverdig utvikling i bruk og kapasitet. Meningene om bruk av KI heller mellom de som ser dommedagsprofetier, til de som er teknologifrelst og ser store muligheter i bruken. Det er knapt noen overraskelse at det stadig publiseres forskningsartikler om bruken av KI som verktøy i anskaffelsesprosesser, konstaterer initiativtagerne til kartleggingen, leder EUV (enhet for utadrettet virksomhet), Geir Arne Svenning og professor i logistikk, Deodat Edward Mwesiumo ved HiMolde.
Selv om faktisk bruk av KI i offentlige virksomheter fortsatt er på et tidlig stadium, mener HiMolde at det ville det vært nyttig og interessant å finne ut hva de offentlige innkjøpsmiljøene tenker og gjør i denne sammenhengen.
Anskaffelsesmodeller
Offentlige virksomheter, som Skatteetaten, utforsker KI for å forbedre kundeassistanse og effektivisere førstelinjetjenesten. KI-prosjekter i offentlig sektor spenner vidt, med helse som den mest aktive sektoren. Prosjektene er i varierende faser, men mange er fortsatt i utprøvings- og utviklingsstadiet. Bare et fåtall har nådd et faktisk bruksstadium. – Å finne hensiktsmessige anskaffelsesmodeller som støtter fleksibilitet og innovasjon, samt å håndtere teknologiske og organisatoriske risikofaktorer – har vært en av utfordringene, ifølge de to initiativtagerne, og:
– Offentlige sektorer anerkjenner potensialet i KI for å transformere offentlige tjenester, men veien fremover krever forsiktig pilotering, samarbeid med leverandørmarkedet for å finne fleksible løsninger, og å lære av både suksesser og feil. Det offentlige er flinke å dele sine erfaringer, så dette tror vi vil være en mindre utfordring.
Bli den første til å kommentere på "Bli med – stor kartlegging av KI-bruk i offentlige anskaffelser!"