En dansk, statlig IT–kontrakt verd opp mot 320 millioner kroner er annullert av Klagenævnet for Udbud. Bakgrunnen er feilaktig avvisning av en allerede prekvalifisert tilbyder. Oppdragsgiver hadde handlet i strid med likebehandlingsprinsippet, fastsatt og håndhevet ulovlige anskaffelsesvilkår og ikke gitt tilstrekkelig opplysning om produktene, heter det.
Moderniseringsstyrelsen i Danmark kunngjorde i 2015 en konkurranse om server og tilhørende tjenesteytelser på vegne av hele staten. Det gjaldt en to–årlig rammeavtale som skulle inngås med tre aktører. Den samlede verdien lå på mellom 240 og 320 millioner kroner. Åtte meldte seg til prekvalifisering, og fem ble kvalifisert – hvorav den som hadde bragt saken inn for Klagenævnet, Motus AS, var den ene. Fire måneder etter prekvalifiseringen, ble Motus – etter en serie eposter mellom partene, fratatt sin prekvalifisering i konkurransen.
Sakens kjerne var et krav i konkurransedokumentene. Her skulle tilbyderne gi opplysninger om leverandører/underleverandører. Formålet var å avdekke om det forelå muligheter for interessekonflikter eller konkurransevridning. Epost–utvekslingen startet da Motus ikke hadde fylt ut opplysninger her. Moderniseringsstyrelsen bad bl.a. om å få oppgitt produsent av servere som skulle leveres og om mellomliggende ledd mellom produsent og Motus.
Mistet sin prekvalifisering
I sitt svar oppgav Motus IBM som produsent og en rekke ulike logistikkpartnere – og ble prekvalifisert. Konkurransegrunnlaget kom og Motus konstaterte at det av kravspesifikasjonen fremgikk krav som bare en bestemt produsent – ikke IBM – kunne løse. Moderniseringsstyrelsen fikk inn tilbudene og ved gjennomgangen av tilbudet fra Motus fikk styrelsen inntrykk av at flere av de tilbudte produktene var fra en annen produsent enn IBM. Partene kom ikke frem til en avklaring dem imellom og Motus var ikke lenger i betraktningen.
Klagenævnet for Udbud konstaterte i sin kjennelse at Moderniseringsstyrelsen krav ikke var uklare. Imidlertid minner Klagenævnet om at kravet fra prekvalifiseringen om å oppgi leverandører/produsenter var motivert ut fra behovet for å sikre konkurranse og hindre interessekonflikter. Da prekvalifiseringen var over, viste det seg at den produsenten som Motus i sitt endelige tilbud baserte seg på, ikke ble kvalifisert. Da, mener Klagenævnet, representerte dette ikke lenger noe som kunne forstyrre konkurransen eller skape interessekonflikter. Nævnet fant heller ikke at Motus hadde til hensikt å benytte andre leverandører/produsenter enn IBM da selskapet søkte om prekvalifisering.
Nytt krav i konkurransegrunnlaget
I kravspesifikasjonen til selve konkurransen hadde Moderniseringsstyrelsen krevet inn at alle kravspesifiserte servere skulle være fra samme produsent. Dette er nytt, ifølge Klagenævnet, etter hva tilbyderne kunne vente seg ved deres søknad om prekvalifisering.
Poenget med en prekvalifisering er å se om tilbyderne er i stand til å løse oppgaven. Når Moderniseringsstyrelsen etter prekvalifiseringen stiller slike krav at en så vesentlig aktør som IBM som produsent ikke kan makte oppgaven, heter det, har oppdragsgiveren unnlatt å gi tilstrekkelige opplysninger om produktene i prekvalifiseringsfasen. Dermed har Motus hatt et utilstrekkelig grunnlag for å velge produsent. Kravet om at Motus bare skulle hvile på IBMs leveranser lå utenfor rammen av kunngjøringen og er uproporsjonal sammenliknet med denne. Således var kravet ikke lovlig.
Klagenævnet legger dessuten til at det uansett var IBM som hadde forpliktet seg overfor Motus til å levere, uansett produsent. Således kan opplysningene som Motus gav i forbindelse med prekvalifiseringen ikke alene vurderes som en formell oppfyllelse av Moderniseringsstyrelsens krav.
Bli den første til å kommentere på "Dansk, statlig IT–kontrakt på 320 mill. gikk fløyten"