For sju måneder siden lansert Regjeringen StartOff-programmet. I dag er fem StartOff-konkurranser som innebærer oppstartsbedrifter godt i gang, mens to konkurranser i øyeblikket er åpne for søknader om deltakelse fra interesserte. Det er innovative småbedrifter, noen ganger ideelle, sosiale entreprenører etc. det jaktes på – mulige leverandører som vil inn på det offentlige markedet, men som stander mot flere barrierer.
Mange oppstartsbedrifter opplever at offentlige anskaffelsesprosesser er lange, tidkrevende og detaljerte. Oppstartsselskaper kan ofte sitte på den innovative løsningen som svarer på et offentlig behov. StartOff kobler oppdragsgiver og startups sammen og følger partene gjennom hele innkjøpsprosessen. Ordningen administreres av Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) og utføres i samarbeid med Digitaliseringsdirektoratet og Nasjonalt program for leverandørutvikling. StartOff-teamet består av sju personer.
Åpne konkurranser
- I øyeblikket er det to StartOff-konkurranser som er åpne for interesserte. I begge er det NAV som er oppdragsgiver og får hjelp og veiledning av Startoff-teamet. Den ene konkurransen gjelder et behov for en rekrutteringsløsning for NAVs brukertester. De ønsker en løsning som gjør det enkelt å rekruttere deltakere til brukertesting. Søknadsfrist 15. september.
- Det andre NAV-prosjektet som er en StartOff-konkurranse gjelder avklaringstiltak, der de kartlegger deltakerens arbeidsevne og eventuelle behov for bistand. Nå inviteres private aktører, blant disse sosiale entreprenører og ideell sektor, til å komme med nye idéer og løsninger på dette tiltaket. Søknadsfrist 20.09.2021.
StartOff-prosjekter godt i gang
Fem StartOff-konkurranser er kommet godt i gang, noen har valgt leverandør, andre er snart der. Kristiansand kommune er to slike:
- Bruken og utfarten fører i perioder til mye søppel i områdene. Parkvesenet ønsker å se på nye muligheter for håndtering av avfallet fra brukere i skjærgården. Prosjektet startet med at det ble kunngjort en innovasjonskonkurranse i april 2021. Etter vurderingsrunder ble Clean Sea Solutions i juni 2021 valgt som leverandør.
- Kristiansand kommunes andre StartOff-prosjekt gjelder digital overvåking av kritisk infrastruktur. Arbeidet med å overvåke status og rykke ut ved hendelser er en kritisk og ressurskrevende oppgave. Ingeniørvesenet i Kristiansand ønsker å utforske mulighetene for smart bruk av sensordata til denne overvåkingen.
- Å finne frem i sykehusets mange bygg er en utfordring, så nå er Sunnaas sykehus i gang med et StartOff-prosjekt som skal utvikle en løsning som hjelper pasienter, besøkende og ansatte å finne lett frem på egenhånd.
- Regionalt innkjøp i Kongsvingerregionen, RIIK, ønsker å finne svar på sentrale spørsmål gjennom et StartOff-prosjekt: Hva utgjør klimabelastningen av det faktiske innkjøpet som gjøres i innkjøpssamarbeidet Regionalt innkjøp i Kongsvingerregionen? Og for hvilke innkjøpskategorier/avtaler er det størst potensial å innføre tiltak for å redusere klimabelastningen?
Bli den første til å kommentere på "Dette er status for StartOff-prosjektene – jakter på innovative småbedrifter"