Difi foreslår at man begynner arbeidet med en fleksibel markedsplass/innkjøpsordning som kan inneholde en eller flere tradisjonelle rammeavtaler for skytjenester. Ifølge forslaget anbefales markedsplassen åpnet for alle offentlige virksomheter som ønsker å registrere seg som brukere. Den forutsettes frivillig å bruke. Den digitale markedsplassen kan inneholde flere typer avtaler og andre mekanismer for å støtte virksomhetene i deres anskaffelser, fremgår det av en nylig fremlagt prosjektrapport.
Difi og Kommunal- og moderniseringsdepartementet har samarbeidet om forprosjektet som har munnet ut i rapporten «Innkjøpsordning/markedsplass for skytjenester». Det er Difis erfaring at mange virksomheter fortsatt er usikre når det gjelder bruk av skytjenester. Virksomhetene er usikre på hvordan anskaffelse av skytjenester passer inn med anskaffelsesregelverket, og de er usikre på hvilke krav som gjelder for sikkerhet og personvern ved bruk av skytjenester.
Difi anbefaler i rapporten at det etableres en markedsplass for skytjenester. Markedsplassen kan baseres på den tekniske løsningen fra Storbritannia/Australia. Den digitale markedsplassen kan inneholde flere typer avtaler og andre mekanismer for å støtte virksomhetene i deres anskaffelser, heter det:
Få hjelp
– Vi ser for oss at en norsk løsning i større grad enn den britiske vil være koblet til veiledning i gjennomføringen av en anskaffelse, tilpasset anskaffelse av skytjenester. På denne måten kan virksomhetene få hjelp som sikrer at de har gjort nødvendig forarbeid før anskaffelsen, og veiledning i hva de skal tenke på når de vurderer hvilke behov de har.
Markedsplassen vil bestå av følgende:
– Rammeavtalene – enten en eller flere tradisjonelle rammeavtaler, dynamisk innkjøpsordning (DPS) eller en rammeavtale etter mønster fra Storbritannias G-Cloud72. Avtalene skal gjøre det enklere for den avropende virksomheten å få oversikt over tilbudet som eksisterer, og å gjennomføre anskaffelsen. Selv om markedsplassen kan inneholde flere avtaler, skal brukerne oppleve at de henvender seg på ett sted med sine behov.
– Kontrollerte løsninger. Dette er løsninger som er gratis eller som normalt har en kostnad under terskelverdi. Kontrollen skal hjelpe de avropende virksomhetene å avgjøre om tjenesten egner seg for deres behov.
– Grensesnitt der leverandørene leverer sine tilbud, det europeiske egenerklæringsskjemaet (European Single Procurement Document, ESPD), samt et standardisert egenerklæringsskjema for krav til sikkerhet. – Automatisk kontroll av om leverandørene tilfredsstiller de grunnleggende kravene til en leverandør for offentlig sektor. Dokumentasjonskontroll og stikkprøvekontroll av informasjonen fra leverandøren.
– Prosesstøtte, veiledning, maler, kravspesifikasjoner for sikkerhet for utvalgte typer tjenester, beste praksis mm.
– Teknisk løsning.
Begynne arbeidet
Difi foreslår at man begynner arbeidet med en fleksibel markedsplass som kan inneholde en eller flere tradisjonelle rammeavtaler for skytjenester. Utover etablering av selve rammeavtalene vil en markedsplass omfatte flere tiltak som vil gi høy netto nytte ifølge den samfunnsøkonomiske analysen, fremgår det av rapporten. Flere av disse kan gjennomføres uavhengig av juridisk modell, og kan derfor påbegynnes før denne er avklart.
Difi anbefaler at markedsplassen åpnes for alle offentlige virksomheter som ønsker å registrere seg som brukere, og at den er frivillig å bruke. Dette kommuniseres tydelig i kunngjøringen, for å sikre forutberegnelighet for leverandørene.
Bli den første til å kommentere på "Digital markedsplass skal gi støtte til anskaffelser av sky-tjenester"