Digitalt verktøy lansert, starthjelp for innovative anskaffelser

Det digitale verktøyet Kickstart kan i utgangspunktet brukes på alle typer problemer, men forhåndsvalg og logikken er lagt opp slik at problemet kan løses gjennom en innovativ anskaffelse, melder Harald Aas i LUP (Leverandørutviklingsprogrammet), som står bak dette nye verktøyet.

Skriv ut artikkelen

Et digitalt verktøy – Kickstart – som hjelper behovseiere med å definere og konkretisere problemet de forsøker å løse, er nå lansert. Bak står Leverandørutviklingsprogrammet (LUP). Det neste på digitaliseringslisten til LUP er en integrert KI-løsning som produserer et utkast til behovsbeskrivelse med behovsmatrise. LUP vil i 2025 både utvikle flere digitale verktøy, og de vil få leverandørmarkedet til å ta høyde for prinsippene bak innovative anskaffelser når de utvikler sine digitale verktøy.

– Det er viktig at man tilbringer tid med problemet før man ser etter løsninger, sier Harald Aas i LUP som har utviklet verktøyet sammen med oppstartselskapet Append. Tanken bak verktøyet er at det er enklere å finne løsninger når man har en felles og konkretisert beskrivelse av det problemet man står overfor, fremgår det av innovativeanskaffelser.no.

Målgrupper

Målgruppen for Kickstart er i første rekke behovseier eller produkt/tjeneste-eier. Det er de som fanger opp de første symptomene på at noe er galt, som kan si noe om årsakene og som kan beskrive problemet man står overfor. Det er nettopp det Kickstart hjelper deg med:

  • Hva er det som tyder på at noe er galt? (Symptomer)
  • Hvorfor har det skjedd? (Årsaker)
  • Hvilken type problem står man overfor? (Problemtype)
  • Hvem er det et problem for? (Målgruppe)
  • Hvem er det som kan gjøre noe med problemet (Offentlig virksomhet)
  • Hva ønsker man å oppnå ved å løse problemet (Effekt?)
  • Hva tror man at man må gjøre noe med? (Forandring)
  • Hvilke uheldige følgevirkninger må man være på vakt for? (Bi-effekter)

Lagt opp til innovativ anskaffelse

Kickstart kan i utgangspunktet brukes på alle typer problemer, men forhåndsvalg og logikken er lagt opp slik at problemet kan løses gjennom en innovativ anskaffelse. Dersom det er tilfellet, kan man eksportere problembeskrivelsen, sammen med et skript/promt til en språkmodell ala ChatGPT eller Copilot som da lager et utkast til en behovsmatrise.

Det neste på digitaliseringslisten til LUP er en integrert KI-løsning som produserer et utkast til en behovsbeskrivelse med behovsmatrise. – Inntil videre må du bruke «tryllestaven» i Kickstart og eksportere med deg teksten og skriptet til den språkmodellen du har tilgang til gjennom jobben. For mange er det ChatGPT eller Copilot, sier Harald Aas, flittig bruker av språkmodellene. LUP vil i 2025 både utvikle flere digitale verktøy, men også gå i dialog med leverandørmarkedet for å få dem til å ta høyde for prinsippene bak innovative anskaffelser når de utvikler sine digitale verktøy; tidlig dialog og behovsbeskrivelser i stedet for detaljerte løsningsbeskrivelser.

Bli den første til å kommentere på "Digitalt verktøy lansert, starthjelp for innovative anskaffelser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.