Mercells nylanserte, oppdaterte plattform er utformet for å møte dagens krav til åpenhet, effektivitet, og sosial inkludering i offentlige anskaffelser, samtidig som den bidrar til å sikre at offentlige midler brukes på best mulig måte. Lanseringen markerer en viktig milepæl i selskapets historie, understreker Terje Wibe, adm. dir i Mercell overfor Anbud365. Vi har fått eksklusiv tilgang til å dykke dypt inn i prosessen sammen med Mercell-sjefen, som her deler sine refleksjoner over den omfattende reisen hit og fremtidens muligheter.
Dette er første del av et omfattende, eksklusivt intervju Anbud365 har gjort med adm.dir. i Mercell, Terje Wibe, i forbindelse med Mercells lansering av sin nyeste KGV- og KAV- versjon, Mercell Tendering Platform. I intervjuet forteller Wibe om hva lanseringen betyr for Mercell, hvilke utfordringer de møtte underveis – og hva kundene får som er verd ventetiden. I annen del av intervjuet spør vi Wibe hva som vi ellers kan ha i vente fra Mercell i den nærmeste tiden fremover.
I en tid hvor offentlig sektor i både Norge og Europa møter en rekke komplekse utfordringer – fra digital transformasjon og behovet for bærekraftige løsninger, til demografiske endringer, økonomisk press, og tillitskriser – blir det stadig viktigere å finne effektive måter å håndtere offentlige innkjøp på. – Mercell har nå svart på disse utfordringene med lanseringen av sin etterlengtede nyeste KGV og KAV versjon, Mercell Tendering Platform, slår Wibe fast.
Anbud365:Gratulerer med lanseringen av Mercell Tendering Platform! Dette er utvilsomt en viktig milepæl for dere. Hva betyr denne lanseringen for Mercell og deres kunder?
Wibe: Tusen takk! Lanseringen av Mercell Tendering Platform er noe vi har sett frem til i lang tid. Offentlig innkjøp står ved et kritisk veiskille, hvor presset for å levere optimale tjenester og varer til innbyggerne er større enn noensinne. Vår nye oppgraderte plattform er derfor ikke bare en teknologisk oppgradering, men en nødvendighet for å møte disse utfordringene. Plattformen er en videreføring av dagens versjon, designet for å imøtekomme et økende behov for transparens, effektivitet og konkurranse – og vi mener den vil ha en betydelig innvirkning på hvordan offentlige midler forvaltes.
Når vi vet at majoriteten av alle offentlige kontrakter ligger under terskelverdi så betyr det at det benyttes mange excel-ark, og det blir fragmenterte prosesser som dessverre medfører at vi får et begrenset innsyn i denne delen av de offentlige innkjøpsprosessene. Denne praksisen resulterer også i at det blir mye manuelt arbeid som er unødvendig tidkrevende.
Kombinert med den økende kompleksiteten i regelverk og forskrifter, bidrar dette til oppfatningen om at det å samhandle med offentlig sektor er både komplisert og tidkrevende.
Med vår oppgraderte plattform ønsker vi å forenkle innkjøpsprosesser på tvers av alle typer offentlige anskaffelser. Målet med våre løsninger er som alltid å fremme mer rettferdig konkurranse, skape bedre kontrakter, og til syvende og sist drive ansvarlige innkjøpsbeslutninger som fører til forbedrede leveranser.
Anbud365: Denne oppgraderte plattformen har vært under utvikling i en god stund. Hvilke utfordringer har dere møtt på underveis, og hvordan har dere håndtert dem?
Wibe: Utviklingen og oppgraderingen av vår siste versjon av plattformen har naturligvis ikke vært uten utfordringer. En av de største har vært å samle en svært fragmentert industri over hele Europa. Digitalisering har blitt avgjørende for å løse problemer knyttet til effektiv styring av kostnader, sikring av transparens i forsyningskjeden, og opprettholdelse av gode relasjoner med leverandører. Dette har krevd både tid og tålmodighet for alle involverte parter.
Våre kunder har samtidig stått overfor sine egne utfordringer, som mangel på innsikt og åpenhet i anbudsprosesser, vanskeligheter med å evaluere leverandørenes ytelse, og nødvendigheten av å oppfylle strenge krav til samsvar mellom regelverk og bærekraft. Vår prioritet har hele tiden vært å sikre kvalitet i alle ledd – derfor har vi tatt oss tid til å gjøre ting riktig, fremfor å skynde oss for å være raskt ute. Selv om det har vært krevende, er vi overbevist om at resultatet vi har oppnådd, er verdt ventetiden.
Vår oppgraderte plattform konsoliderer alle funksjoner på ett sted, noe som strømlinjeformer manuelle oppgaver, reduserer feil, og forbedrer innsyn. Etterlevelse har alltid vært en prioritet for oss, og plattformen inkluderer innebygde samsvarskontroller gjennom hele innkjøpsprosessen, som sikrer at vi følger både europeiske og nasjonale regelverk.
Anbud365: Hva er det så kundene får som gjør at dette har vært verdt ventetiden?
Wibe: Det som virkelig gjør siste versjon av plattformen vår verdt ventetiden, er den omfattende forbedringen av selve anbudsprosessen. Kundene våre får nå en mer helhetlig, brukervennlig løsning som ikke bare forenkler komplekse anbudsprosesser, men også gir full oversikt og transparens. Plattformen vår gir dem muligheten til å håndtere og analysere data på en måte som i tidligere versjoner ikke var mulig, noe som forbedrer beslutningsprosessene til kundene våre og dermed også øker effektiviteten. I tillegg har vi integrert solide funksjoner for å sikre samsvar med stadig strengere regelverk og bærekraftskrav, noe som er avgjørende i dagens marked. Den nye versjonen av plattformen vil med andre ord generelt gi en forbedret brukeropplevelse, og i tillegg gi tilgang til noen nye tilleggsfunksjoner.
Vi mener at mange innkjøpere vil finne stor verdi i å også benytte plattformen til å håndtere anbud under terskelverdien, da den oppgraderte versjonen gjør dette mye enklere. I en offentlig sektor der kostnadskontroll alltid er i fokus, er det essensielt å effektivisere innkjøpsprosessene for å få en full forståelse av pengebruken. Samtidig så skal vi ikke glemme at offentlige anbud er en viktig katalysator for norsk næringsliv og derfor er det så viktig at vi sammen gjør vårt ytterste for at det skal være så enkelt som mulig for leverandørene å velge å være med i anbudskonkurranser.
Med en stor del av de globale utgiftene som kommer fra offentlige midler, og med offentlig sektor som leder an i bærekraftsarbeidet, ser vi lovende framskritt innen ansvarlig pengebruk, åpenhet, transparens og rettferdig konkurranse. Det er mange positive trender og viktige samtaler som pågår i offentlig sektor – samtaler vi er stolte av å være en del av – som har potensial til å inspirere hvordan vi som et globalt samfunn kan ta bedre vare på planeten vår. Disse utviklingene kan fungere som en ledestjerne som former en mer bærekraftig og rettferdig fremtid for alle.
Bli den første til å kommentere på "Eksklusivt til Anbud365: Dypdykk i reisen mot ny æra for KGV- og KAV-verktøy for offentlige anbud (I)"