– Vi har allerede implementert kunstig intelligens (KI) i flere av våre funksjoner mot leverandørmarkedet, som for eksempel i vår Tender Summary, som gir brukerne mulighet til å raskt få oversikt over sentral anbudsinformasjon, fremhever Terje Wibe, adm. dir i Mercell i dette eksklusive Anbud365-intervjuet, og: Fremover planlegger vi å utvide bruken av KI og annen avansert teknologi både for innkjøperne og leverandørene, for å ytterligere forbedre effektiviteten og forutsigbarheten i anbudsprosessene.
Dette er andre og siste del av et omfattende, eksklusivt intervju Anbud365 har gjort med adm.dir. i Mercell, Terje Wibe, i forbindelse med Mercells lansering av sin nyeste KGV- og KAV- versjon, Mercell Tendering Platform. Her innvier Wibe oss i hva som er i vente fra Mercell i den nærmeste tiden. I første del av intervjuet (som ble publisert tirsdag, 17. september), forteller Wibe om hva lanseringen betyr for Mercell, hvilke utfordringer de møtte underveis – og hva kundene får som er verd ventetiden.
Anbud365: Kan du si noe om hva kundene kan se frem til av nye tilleggsfunksjoner?
Wibe: Vi er stolte av å introdusere flere smarte tilleggsfunksjoner i Mercells oppgraderte plattform. Et av høydepunktene er den nye modulen for planlegging, som inkluderer et avansert system for inntakshåndtering. Denne tilleggsfunksjonen gjør det mulig for kundene å standardisere innkjøpsprosessene sine ved hjelp av maler du kan tilpasse, noe som både sikrer samsvar med innkjøpsregler og effektiviserer arbeidsflyten.
Modulen for kontraktshåndtering (Contract Lifecycle Management, CLM) har også blitt forbedret. Det er ikke lenger bare et sted for å lagre dokumenter, men er nå et helhetlig verktøy som veileder brukerne gjennom hele kontraktsforløpet. Dette sørger for at viktige tidsfrister ikke blir glemt, at forpliktelser blir oppfylt, og gir muligheten til å gjøre krav direkte til leverandører. Dette gir kundene innsikt til å handle proaktivt, redusere risiko og finne skjulte besparelser i kontraktene sine.
I tillegg gir modulen for leverandørforholdsstyring (Supplier Relationship Management, SRM) nå en fullstendig oversikt over viktige leverandøropplysninger – som kontrakter, sertifiseringer og ytelsesmålinger – samlet i én profil. Dette gjør det enklere for kundene å administrere leverandørforholdene sine, ta informerte beslutninger, forhandle bedre avtaler og styrke samarbeidet. Alt dette leveres i et brukervennlig og sikkert grensesnitt som er designet for å gjøre komplekse anskaffelsesprosesser enklere.
Kort fortalt forvandler vi manuelle og tidkrevende oppgaver til raskere, smartere og mer effektive digitale prosesser.
Anbud365: Hvordan tror du kundene deres vil oppleve denne siste versjonen av plattformen?
Wibe: Vi håper naturligvis at våre kunder vil sette pris på forbedringene sammenlignet med dagens versjoner. Med et stort antall offentlige innkjøpere og et betydelig nettverk av leverandører i vår database, tilbyr vi med dette en bredere og mer konkurransedyktig anbudsprosess. Plattformen gir kundene en forbedret helhetlig oversikt over alle aspekter av anbudsprosessene, noe som gjør disse i stand til å ta mer informerte og strategiske beslutninger. I tillegg vil de merke at arbeidet deres blir enklere og mer effektivt gjennom et mer brukervennlig grensesnitt som fremmer samarbeid. Vi har også gjort det lettere for kundene å sikre samsvar med regelverk og standarder, samtidig som vi gir dem verktøyene de trenger for å integrere bærekraft i sine innkjøpsprosesser. Dette er spesielt viktig i en tid hvor offentlig sektor står overfor stadig strengere krav til både effektivitet og åpenhet.
Anbud365: Jeg antar at Mercells eksisterende kunder da vil bli oppgradert til denne siste versjonen av plattformen, når og hvordan vil det skje?
Wibe: De eksisterende kundeavtalen vil fortsette som SaaS avtaler, hvor selve kjerneytelsen vår er å levere KGV/KAV løsninger. Dertil kommer at vi i den oppgraderte plattformen gir kundene våre ny funksjonalitet på eksisterende tjenester og mulighet for å velge til flere digitale tilleggstjenester som forenkler både innkjøpsprosessen og kontraktsoppfølgningen. Vi utvikler for tiden en detaljert plan for å oppgradere eksisterende kunders plattform på en så sømløs måte som mulig, slik at daglig drift ikke blir forstyrret. Oppgraderingene vil bli rullet ut gradvis, slik at alle kunder får tilgang til de forbedrede funksjonene og fordelene, samtidig som vi opprettholder det høye servicenivået som er lovet i deres løpende SaaS-avtaler.
Anbud365: Med denne lanseringen vel i havn, hva blir neste steg for Mercell?
Wibe: Lanseringen av ny versjon av Mercell Tendering Platform er utvilsomt en stor milepæl for oss, men vi ser på dette som en viktig og naturlig del av vår kontinuerlige utvikling som leverandør av KGV og KAV løsninger. Vi har allerede implementert kunstig intelligens (KI) i flere av våre funksjoner mot leverandørmarkedet, som for eksempel i vår Tender Summary, som gir brukerne mulighet til å raskt få oversikt over sentral anbudsinformasjon. Fremover planlegger vi å utvide bruken av KI og annen avansert teknologi både for innkjøperne og leverandørene, for å ytterligere forbedre effektiviteten og forutsigbarheten i anbudsprosessene. Vår plattform er modulær og fleksibel, slik at den kan tilpasses og skaleres i takt med våre kunders vekst og behov. Vi har som mål å sette en ny standard for digitale offentlige anskaffelser i Europa, og vi ser frem til å fortsette denne reisen med våre kunder ved vår side.
Anbud365: Slik jeg forstår det, er jo Mercell den største aktøren i Europa innenfor KGV/KAV med virksomhet i hele ni land, hva tror du denne plattformen vil bety for offentlig sektor i Europa?
Wibe: Vår oppgraderte plattform er mer enn bare en teknologisk løsning – Det er en av nøklene som kan bidra til å låse opp dørene til å transformere anskaffelsesprosesser for offentlig sektor, både i Norge og våre åtte øvrige europeiske markeder. Plattformen gir offentlige innkjøpere muligheten til å få mest mulig verdi ut av hver krone brukt, samtidig som den sikrer at anbudsprosessene er både åpne og konkurransedyktige. Dette er ikke bare avgjørende for å sikre en ansvarlig bruk av offentlige midler, men også for å styrke tilliten mellom offentlig sektor og samfunnet. Vi ser på dette som bare begynnelsen på en langvarig reise, og som ledende europeisk aktør på området, så vi er forpliktet til å fortsette å utvikle løsninger som former fremtiden for offentlige anbudsprosesser.
Bli den første til å kommentere på "Eksklusivt til Anbud365: Dypdykk i reisen mot ny æra for KGV- og KAV-verktøy for offentlige anbud (II)"