Hjelp til selvhjelp for offentlige innkjøpere

Anbud365: Hjelp til selvhjelp for offentlige innkjøpereArtikkelforfatterne, fra venstre: Jacob M. Landsvik, innkjøpssjef ved Universitetet i Oslo og komitéleder for Standard Norges komité for offentlige anskaffelser og Jacob Mehus, adm. direktør i Standard Norge og styremedlem i den europeiske standardiseringsorganisasjonen CEN.

Skriv ut artikkelen

Av Jacob M. Landsvik, innkjøpssjef ved Universitetet i Oslo og Jacob Mehus, adm. direktør i Standard Norge

De siste ti årene har det skjedd et paradigmeskifte innenfor praksis for håndtering av offentlige anskaffelser. Det har gått fra å være håndtert mer eller mindre som venstrehåndsarbeid til krav og tilbud om opplæring og sertifisering. Politikerne har lagt inn den ene politiske målet etter det andre i anskaffelsesprosessen, for å utnytte det offentliges innkjøpsmakt når det handles varer og tjenester for nærmere 600 milliarder kroner hvert år.

Standarder er kollektive goder som bidrar til systematisering både innenfor næringslivet og i samfunnet som helhet. De effektiviserer, forenkler og legger til rette for innovasjon. Arbeidet med standardisering har imidlertid ikke på langt nær fått den oppmerksomheten fra offentlige innkjøpere som det er behov for. Dette til tross for at standardisering innebærer utarbeiding av krav og spesifikasjoner til varer, tjenester og prosesser hvor målet er å oppnå praktiske, økonomiske og miljømessige fordeler.

I den senere tid har en rekke offentlige innkjøpsfunksjoner arbeidet systematisk mot en heldigitalisert innkjøpsprosess. For å lykkes med digitalisering er også standardisering en grunnleggende forutsetning. Uten en gjennomtenkt anskaffelsesprosess som involverer bruk av standarder vil man rett og slett ikke lykkes fullt og helt med digitalisering. Innkjøpsfunksjonen vil ikke klare å effektivisere i tilstrekkelig grad, gjennom økt bruk av digitale virkemidler og får dermed ikke frigjort tilstrekkelig kapasitet til å håndtere innovative anskaffelsesprosesser.

Standard Norge har i mange år gjennom målrettet og systematiske arbeid synliggjort verdien av standarder i form av verktøy, veiledninger og informasjon. Organisasjonen har gjort en rekke ulike nasjonale, internasjonale og europeiske standarder tilgjengelig for norske brukere i form av standardiserte kontrakter, ledelsessystemer og andre egnede maldokumenter. «The missing link» ligger nok først og fremst hos offentlige oppdragsgivere og innkjøpere og deres mangel på erfaring med hensyn til hvilke praktiske, økonomiske og miljømessige fordeler som ligger i økt standardisering innenfor offentlige anskaffelser.

EU arbeider for tiden målrettet med offentlige anskaffelser som et egnet verktøy for bærekraftig vekst, og viser for eksempel til felles-europeiske standarder i implementeringen av sin ambisiøse vekststrategi, European Green Deal. For norske virksomheter med internasjonale ambisjoner er det avgjørende å følge med i timen. Heldigvis deltar en rekke norske eksperter, både fra privat og offentlig sektor, i det europeiske standardiseringsarbeidet sammen med eksperter fra hele Europa. Det er lite klokt av norske innkjøpere å overse verdien av dette europeiske fellesgodset, og det er på høy tid å sette seg inn i og følge den samme strategien som resten av Europa.

Bli den første til å kommentere på "Hjelp til selvhjelp for offentlige innkjøpere"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.