Om lag en million kirurgiske sakser og andre instrumenter er hvert år på vandring mellom operasjonssal, lager, sterilisering og vedlikehold på Haukeland universitetssjukehus. Instrumentene trengs til om lag 26 000 kirurgiske inngrep årlig. Å holde oversikt er kritisk, men hvordan? Gjennom et innovasjonspartnerskap har mikrobedriften Retrams fra Florø funnet løsningen. Det er snakk om bruk av gjenkjenningsteknologi. Anskaffer Helse Bergen og andre helseforetak løsningen, kan det bety frigjøring av betydelig arbeidskraft til mer pasientnære oppgaver.
Utfordringen var denne: Ved en operasjon bestiller kirurgen en instrument-pakke, som blir registrert ved ankomst operasjonssalen. Etterpå teller man at det er like mange instrumenter i pakken som da den kom. Så går instrumentene til vask, sortering, sterilisering og lagring før ny bruk. Med andre ord vet sykehuset hvor instrumentpakkene er i systemet, men en pakke kan inneholde flere like instrumenter. Hvordan kan man vite at det er de samme instrumentene som ligger i pakken? Kanskje er noen av dem ute på reparasjon, vedlikehold eller blir byttet ut?
Frem til nå har ikke sykehuset hatt noen måte å holde oversikten over instrumentene på. I Helse Bergen – eller Haukeland universitetssjukehus med om 13 000 – 14 000 ansatte. – gjøres om lag 26 000 kirurgiske inngrep årlig. Det brukes store mengder komplisert kirurgisk utstyr og sykehuset steriliserer anslagsvis 1 million kirurgiske instrumenter i sterilsentralen per år. I lengre tid hadde Helse Bergen prøvd ut ulike løsninger for trådløse sensorer (IoT), men uten hell.
Innovasjonspartnerskap måtte til
Radiofrekvensidentifikasjon (RFID) er en teknologi som gjerne brukes til sporing og indentifisering. Da blir en liten brikke festet på objektet som skal spores. For instrumentene på sykehuset var heller ikke det en egnet løsning. Utstyret måtte kunne identifiseres uten at det ble festet noe på det som kunne falle av, komme i veien for kirurgen eller være en overflate som mikrober festnet seg på. Så, et innovasjonspartnerskap måtte til og Florø-bedriften Retrams – registrert med fire ansatte, ble valgt. Kontrakt ble tildelt i mai 2020. Bedriften har ikke hatt kontrakter med helsetjenesten tidligere, bare med industrien.
Ifølge en artikkel i Forskerforum arbeider Florø-selskapet nå med å utvikle en fullskala-løsning på utfordringen. Det er siste fase av fire i et innovasjonspartnerskap. Løsningen skal Helse Bergen senere besluttet om man skal anskaffe. En masterstudent skal for øvrig skrive oppgave om løsningen.
Gjenkjenningsteknologi
RETRAMS har spesialisert seg på «smarte logistikk- og lagerløsninger». – Vi så, sier adm.dir. Stein-Asle Øverbotn i Retrams til Forskerforum, at det lå et potensial for å benytte gjenkjenningsteknologi som ikke tidligere har vært brukt til dette formålet. Løsningen består av en kombinasjon av visuell oversikt over instrumentene og teknologi som kan skanne og lese av metallstrukturen i instrumentet. Den er unik for hvert enkelt instrument, som et fingeravtrykk. Dermed kan instrumentene identifiseres på de ulike stasjonene i sterilforsyningskjeden.
– Det handler om oppløsning. Greier du å se på noe med tilstrekkelig høy oppløsning, vil du før eller senere se noe som er unikt, og da kan du kjenne igjen hva det skal være, ifølge Øverbotn. Samarbeidsprosjektet kan få store ringvirkninger. I første omgang vil utstyrshåndteringen i helsesektoren som i dag blir gjort manuelt, kunne utføres automatisk med robotteknologi.
Bli den første til å kommentere på "Innovasjonspartnerskap gav høyteknologisk løsning på kritisk utfordring på sykehus"