Viken fylkeskommune gikk fra kjøp til leie av telefoner til sine ansatte. De har fått dual-SIM-telefoner og mulighet til å betale mellomlegg for dyrere telefoner.
Du kan lese mer om framgangsmåten og erfaringene til Viken fylkeskommune (nå kjent som ANSKA KO, det kommunale oppgavefellesskapet for anskaffelser for Akershus, Buskerud og Østfold fylkeskommuner) i DFØs eksempelbank: Lengre liv for telefoner med Vikens leiemodell | Anskaffelser.no
Eksempelbanken
I eksempelbanken for bærekraftige og innovative anskaffelser til DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) finner du for øvrig en rekke kortfattede eksempler innhentet fra anskaffelsespraksis omkring i landet. Her er kontaktopplysninger og konkurransegrunnlag for faktiske anskaffelser, styringsdokumenter for anskaffelser, samt for kontraktsoppfølging som på ulike måter fremmer grønn omstilling og bærekraftig utvikling.
Eksempler fra «banken» vil du også finne publisert på Anbud365 i tiden fremover.
Hva gjorde Viken fylkeskommune?
Viken fylkeskommune ønsket å redusere miljøpåvirkningen av mobiltelefoner ved å forlenge bruksperioden innad i organisasjonen, og oppmuntre til gjenbruk av dem siden. Tidligere lot fylkeskommunen ansatte kjøpe ny smarttelefon annethvert år, uten å levere den gamle tilbake.
Rammeavtalen som ble inngått i 2020 er basert på en leiemodell der telefoner ikke skiftes oftere enn hvert tredje år. Dersom telefonen blir ødelagt tidligere, er utgangspunktet at leverandøren Atea besørger reparasjon. Hvis det er dyrere enn ny telefon, eller hvis den ansatte mister eller blir frastjålet telefonen, får hen en telefon tilsvarende den forrige, helst brukt. Kostnaden for erstatningstelefonen må ikke overstige summen av gjenstående leiebeløp og telefonens restverdi. Telefonene leveres alltid med skjermbeskyttelse.
Etter tre år velger den ansatte enten å returnere telefonen til Atea, eller å kjøpe den ut for restverdien. Alle telefonene er dual-SIM, som kan brukes til jobb og privat. Ansatte kan også betale et mellomlegg hvis de ønsker en dyrere modell enn det fylkeskommunen tilbyr. Målet er å gjøre det mer fristende å beholde telefonen når leieavtalen er ferdig.
Fylkeskommunen tilbød sine 51 kommuner å delta i anskaffelsen, og 25 kommuner deltok.
Skolelederne liker leiemodellen fordi den lar dem fordele kostnader jevnere. Over halvparten av de ansatte har valgt å betale mellomlegg for en mer avansert telefonmodell. Det tilsier at færre kjøper en egen privat telefon.
Den lange kontraktsperioden på opptil syv år (4 år for rammeavtalen pluss 3 års tjenesteavtale for den enkelte telefon) kompenserer for den økte risikoen som leverandøren påtar seg sammenliknet med en standard kjøpsavtale.
Jevnlige møter mellom leverandør, oppdragsgivers kontraktansvarlige (ukentlig) og leder for innkjøpsavdelingen (månedlig), sikrer god kontraktsstyring. Det bidrar også til å presse leverandørene til å tilby nye og mer bærekraftige modeller, som Fairphone, samt «oppussede» telefoner.
Bli den første til å kommentere på "Lengre liv for telefoner med Vikens leiemodell"