Markedssjekk og leverandørdialog alfa og omega ved kjøp av IT-sikkerhet

Anbud365: Markedssjekk og leverandørdialogEllen Gundersen Husebø er daglig leder i Ryfylke IT-Samarbeid (RitS) og har råd til dem som skal kjøpe IT-sikkerhetstjenester (foto: Privat).

Skriv ut artikkelen

Markedsundersøkelse og dialog med leverandørene. Det er i et nøtteskall strategien et IT-samarbeid mellom Ryfylke-kommuner valgte da de skulle anskaffe IT-sikkerhetstjenester. Konkurransepreget dialog var tingen. Det er en meget nyttig anskaffelsesstrategi dersom kunden ikke har dybdekompetanse til å stille “rette” tidsriktige krav, heter det.

På innovativeanskaffelser.no ligger en artikkel om Ellen Gundersen Husebø, som er daglig leder i Ryfylke IT-Samarbeid (RitS). Hun har tre gode råd å gi i tilfelle innkjøp av IKT-sikkerhetstjenester, heter det:

1) Start med en markedsundersøkelse
2) Gå i dialog med leverandørene før konkurranseutlysning
3) Bruk innsikten du får gjennom dialog med leverandørene til å utforme kravspesifikasjonen

IT-samarbeid og konkurransepreget dialog

RitS er et kommunalt oppgavefellesskap, et IT-samarbeid mellom kommunene Strand, Sauda, Suldal og Hjelmeland. Kommunene har siden 2005 hatt en felles IKT-plattform, og i 2023 gikk de til anskaffelse av en strategisk sikkerhetspartner for overvåking (SOC) og responstjenester. Kvinnherad kommune ble med som følgekommune, men utløste kjøpsavtale med egen kontrakt.

Tidlig i prosessen bestemte RitS seg for konkurransepreget dialog som anskaffelsesstrategi, med markedsundersøkelse.  Bakgrunnen av at de var usikre på innhold i kravstillingen da de var uten dybdekompetanse for hva som var viktig og tidsrealistiske krav å stille leverandørene. Samtidig var de usikre på hvilke leverandører som fantes i markedet som kunne tilby en helhetlig tjenesteportefølje innen fagområdet. 

Flere hoder, dele innsikt

RitS gjennomfører alle anskaffelser av alle fagsystem, og IKT-løsninger på vegne av sine eierkommuner. De samarbeider ofte med andre kommuner når de ser at det kan gi stordriftsfordeler. Fordelen med felles anskaffelse er at de blir flere hoder som kunne dele innsikt og sparre. En ulempe er det imidlertid også, heter det, nemlig at det blir en del koordinering underveis av både leverandører og kommunene imellom.

Det oppfordres i artikkelen til å spille på lag med og innhent informasjon fra leverandører, andre kommuner/IKT samarbeid, digitaliseringsnettverk, Certer og Nasjonal sikkerhetsmyndighet for å nevne noen. 

Meget nyttig anskaffelsesstrategi

En konkurransepreget dialog er meget nyttig anskaffelsesstrategi dersom kunden ikke har dybdekompetanse til å stille “rette” tidsriktige krav, heter det og på spørsmål om de er fornøyd så langt med resultatene dere har fått gjennom anskaffelsen, er svaret slik: 

– Gevinsten med å ha fått på plass en strategisk sikkerhets partner/leverandør er at de er døgnbemannet 24/7/365, har ekspertkompetanse og samtidig er oppdatert på risiko– og trusselbildet til enhver tid. 

Bli den første til å kommentere på "Markedssjekk og leverandørdialog alfa og omega ved kjøp av IT-sikkerhet"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*