Offentlige oppdragsgivere skal ta i bruk digital anskaffelsesprosess. Når det ikke foreligger spesielle hindringer for å ta i bruk skytjenester, og slike tjenester gir den mest hensiktsmessige og kostnadseffektive løsningen, bør man velge slike tjenester. Kravene i forskrift om universell utforming av IKT-løsninger, som er minstekrav, må følges i forbindelse med offentlige anskaffelser. Virksomhetene står fritt til å sette strengere krav til IKT-løsningen. Dette fremgår av Kommunal- og moderniseringsdepartementets «marsjordre» – digitaliseringsrundskrivet 2021 – som nå er sendt ut.
Digitaliseringsrundskrivet er en sammenstilling av pålegg og anbefalinger om digitalisering i offentlig sektor. Rundskrivet gjelder for departementene, statens ordinære forvaltningsorganer, forvaltningsorganer med særskilte fullmakter og forvaltningsbedrifter. Blant alle krav og anbefalinger finner vi også noen som gjelder offentlige anskaffelser.
Digital prosess
Av rundskrivet fremgår det også at offentlige oppdragsgivere skal ta i bruk digital anskaffelsesprosess. Virksomheten skal håndtere følgende steg i anskaffelsesprosessen digitalt:
- Kunngjøring av konkurranser mv, direkte på Doffin, eller gjennom verktøy og løsninger som oppfyller de krav som er angitt i anskaffelsesforskriften kapittel 22.
- Mottak av tilbud og forespørsel om deltakelse skal utføres i verktøy og løsninger som oppfyller de krav som er angitt i anskaffelsesforskriften kapittel 22.
- Faktura
- Virksomheten skal følge forskrift om elektronisk faktura i offentlige anskaffelser.
- Virksomheten skal kreve elektronisk faktura i EHF-format for alle kontrakter uavhengig av kontraktens verdi.
Skytjenester
Når det ikke foreligger spesielle hindringer for å ta i bruk skytjenester, og slike tjenester gir den mest hensiktsmessige og kostnadseffektive løsningen, bør man velge slike tjenester, skriver departementet. Spesielle hindringer for bruk av skytjenester kan for eksempel være særlige krav til sikkerhetsvurderinger, eller eksisterende systemer og infrastruktur som gjør at bruk av skytjenester ikke vil være kostnadseffektivt. Det er en forutsetning at valgt løsning tilfredsstiller virksomhetens krav til informasjonssikkerhet. Dette krever at virksomheten kjenner verdien av egne data og systemer, og at det gjennomføres en risikovurdering.
Universell utforming
Fra 1. januar 2021 skal for øvrig alle nettløsninger og automater som er rettet mot allmennheten være universelt utformet, uavhengig av om de er nye eller eksisterende løsninger. Det er virksomheten som er ansvarlig for at kravene etterleves.
Kravene i forskrift om universell utforming av IKT-løsninger må følges i forbindelse med offentlige anskaffelser. For IKT-løsninger som ikke er omfattet av IKT-forskriften eller annen lovgiving, er det likevel et krav etter anskaffelsesregelverket om at virksomhetene skal ta hensyn til universell utforming i anskaffelser over EØS-terskelverdi. Unntak fra dette skal begrunnes særskilt.
Regelverket om universell utforming av IKT-løsninger oppstiller minstekrav. Virksomhetene står fritt til å sette strengere krav til IKT-løsningen. Veiledning om hvordan du skal ta hensyn til universell utforming ved IT-anskaffelser der nettsteder, apper eller automater er involvert, er tilgjengelig på www.anskaffelser.no.
Bli den første til å kommentere på "Marsjordre for årets statlige digitalisering med klare krav til anskaffelser"