Hva er mer selvfølgelig enn at et nettverk for digitale anskaffelser går digitalt og satser på webinar i disse korona-krisetider. Ingen samlinger blir avlyst, bare forskjøvet. I stedet tas digitale kanaler i bruk for å opprettholde nettverket og kontakten med dere. Oslo-samlingen i nettverket i regi av Digitaliseringsdirektoratet (Digdir) gjennomføres nå som webinar i tre deler, det første 28. mai. Her presenteres de første erfaringene fra et analyseprosjekt av statlig sektors fakturaer, sier Hege Strandhagen i Digdir til Anbud365.
Nettverk for digitale anskaffelser er et åpent nettverk for innkjøpere og andre som er interessert i hvordan lykkes med digitalisering av anskaffelser. Målet med nettverket er å lære av hverandre og spre kunnskap for å nå regjeringens målsetting om å heldigitalisere anskaffelsesprosessen i løpet av 2024 – og forbedre innkjøpshverdagen til innkjøpere.
– Vi er opptatt av å følge de løpende rådene fra helsemyndighetene i forhold til Covid-19 pandemien, og samtidig opprettholde kontakten med og i nettverket. Vi har på våre samlinger i Oslo, Trondheim og Tromsø fått gode innspill og tilbakemeldinger på behov virksomhetene har og ønsker å opprettholde denne fine dialogen vi nå har hatt en god start på.
Det er fortsatt ikke mulig å gjennomføre nettverksmøter som et fysisk møte, vi vil derfor dele opp vår 3. samling i nettverket for digitale anskaffelser i Oslo i tre mindre webinarer, forteller Strandhagen, som er en av drivkreftene bak nettverket, .
Første webinar 28. mai
Det første av webinarene vil bli gjennomført 28. mai, der temaet er «Fra fakturadata til styringsinformasjon». Andre webinar vil finne sted 16. juni og ha tema; «Sett din leder i stand til å styre – hvordan få din leders oppmerksomhet». Tredje og siste webinar før sommeren blir 18. juni med temaet; «God bruk av evalueringsmodeller». Program og påmelding for 16. og 18. juni vil bli lagt ut på anskaffelser.no så raskt som mulig.
Program for digitale anskaffelser gjennomfører for tiden et analyseprosjekt av statlig sektors fakturaer. Digitaliseringsdirektoratet har bedt om og fått samtykke fra mange virksomheter til å kunne gjennomføre analyser av deres fakturadata. Analysene planlegges og gjennomføres i disse dager. NAV og Skatteetaten har vært piloter, og vil dele sine erfaringer fra analysene og hvordan de ser for seg at analysene kan brukes i forbedringsarbeid fremover.
Styringsinformasjon
– Vi ønsker å presentere de første analysene og hvordan rapportene til virksomhetene vil se ut til slutt. Videre ønsker vi å sette fokus på betydningen av gode data, og tilrettelegge for å kunne tilføre god styringsinformasjon til ledelsen, fremholder Strandhagen, og lister opp hva man spesielt vil belyse denne gangen:
• Hvilken styringsinformasjon kan vi få fra dagens fakturadata?
• Hvordan kan analysene benyttes for å gjøre anskaffelsesfunksjonen relevant for virksomheten?
• Vise kraften av faktabasert informasjon som beslutningsgrunnlag og prioriteringer
Regionsamlinger utsatt
Strandhagen opplyser for øvrig at vårens planlagte regionsamlinger i nettverk for digitale anskaffelser blir utsatt. Ønsket om et fysisk møte med innkjøpere som sitter utenfor Oslo gjør at samlingene i regionene blir utsatt, og ikke gjennomført digitalt.
– Vi vil komme tilbake med nye datoer så raskt det er mulig i henhold til oppdaterte anbefalinger fra helsemyndighetene, understreker hun. Det ble gjennomført to meget vellykkede samlinger i Tromsø og Trondheim før restriksjonene kom, og vi opplever at det er ett stort behov og veldig velkomment at vi samler virksomhetene for å lære av og med hverandre når det gjelder hvordan bli mer digitale i anskaffelsesprosessen. Bodø, Stavanger, Bergen og Kristiansand står nå for tur.
Hei og takk for invitasjon til seminar om digitale anskaffelser, på web!
Har jeg forstått det korrekt når jeg tenker at dette dreier seg om å digitalisere og dermed automatisere det som i dag for en stor del skjer med manuelle grep fra mennesker.
Uttrykket “Anskaffelser” brukes av mange og om flere faser og prosesser innen området Innkjøp. Mener man anskaffelser av et nye sykehus, nye sykebiler eller lastebiler til veivesenet, er det noe helt annet enn å anskaffe forbruksvarer til det samme sykehuset. Metodene, kravet til formalisering og ikke minst effekten av og mulighetene til å digitalisere prosessene, er helt ulike.
For at forventningene fra tilhørerne skal stemme med innholdet i webinaret og gi de påmeldte best mulig utbytte, kan det kanskje være et tips å forhånds annonsere mer presist hva man skal fokusere på.
Skal man snakke om digitale anbudssystemer for store prosjekt-anskaffelser som skal bygges; båter, veier, hus, – eller drift av barnehager, kantiner? Ikke så aktuelt hvis man arbeider med anbuds- og anskaffelsesprosesser for forbruksvarer, medisiner, kontorrekvisita eller mat, til sykehus og offentlig sektor, store eller små private bedrifter.
Alternativt, er det selve innkjøpsverktøyene som skal diskuteres; f.eks. manuelt eller full-automatisert digital vare påfyllings bestilling for alle standardvarer?
Alt er like viktig, men ikke for alle. Metoder, verktøy og kompetansekrav er vidt forskjellige.
Litt om dette finnes på min LinkedIn profil: perarildsorlie, se etter ZeeZar® prosjektet.
Per A. Sørlie
Simlrs AS