Offentlige IT-lederes dilemma: Strenge innkjøpsregler og begrensede ressurser

Anbud365: Offentlige IT-lederes dilemma Strenge innkjøpsregler og begrensede ressurserAnna Granö, konserndirektør for B2B i GlobalConnect, som har fått gjennomført en undersøkelse om hvordan det er å være IT-leder, spesielt i det offentlige (foto: GlobalConnect).

Skriv ut artikkelen

Å være IT-leder i det offentlige er tøft, spesielt i en stadig mer uforutsigbar verden. Det skal hanskes med strenge anskaffelsesprosesser og lange kontraktsperioder samtidig som ressursene er begrenset. Kravet er jo på tross av dette hele tiden å levere pålitelige, sikre tjenester. Det er en av konklusjonene i en stor undersøkelse om status for arbeidsforholdene til IT-ledere i offentlig sektor.

GlobalConnect, tidligere Broadnet AS, er nettopp kommet med rapporten « GlobalConnect IT Insights/A status report on the opportunities, risks,and drivers for IT leaders in the public sector». GlobalConnect er et teknologi- og telekomselskap i Nord-Europa. Konsernet leverer løsninger basert på fibernettverk og datasenter bl.a. i Norge.

Offentlig sektor

Undersøkelsen som rapporten gjelder, ble utført av Demoskop på vegne av GlobalConnect med 225 deltakere. Målgruppen besto av IT-ledere og sikkerhetsansvarlige på nordisk og/eller nasjonalt nivå fra selskaper med over 150 ansatte i Sverige, Norge og Danmark. Rapporten er basert på et utvalg av respondentene, nærmere bestemt de som jobber i offentlig sektor.

Å være en IT-leder i dag er ingen liten oppgave, slår det fast i rapportens konklusjoner. Jo mer uforutsigbar verden blir, desto mer kritisk er det å ha en solid strategi for områder som datalagring og nettverkssikkerhet. Samtidig krever rask teknologisk endring og økende cybertrusler fleksibilitet og raske responser.

Spesielt tøff

– Denne balansen er spesielt tøff i offentlig sektor, heter det. Her er IT-investeringer knyttet til strenge anskaffelsesprosesser og lange kontraktsperioder. Samtidig står ledere overfor press for å strekke begrensede ressurser og levere pålitelige, sikre tjenester. Så hvordan holde IT- miljøet oppdatert mellom anskaffelsessykluser? Og hvordan tiltrekke og beholde de riktige talentene under en global mangel på IT- fagfolk?

Undersøkelsen viser at mange IT-ledere i offentlig sektor ser på outsourcing – som skytjenester og administrert nettverksdrift – som en vei fremover. Fordelene er klare. Det viser redusert intern arbeidsmengde, mer forutsigbare kostnader og mindre avhengighet av individuelle ansatte.

Støtte IT-strategi

Men med mer outsourcing følger større ansvar: – Som kjøper må du fortsatt sørge for at systemene fungerer sammen, oppfyller samsvarskrav og støtter din overordnede IT-strategi. Derfor er det viktig å velge de riktige partnerne – ikke bare for individuelle tjenester, men for integrerte, langsiktige løsninger og støtte.

Bli den første til å kommentere på "Offentlige IT-lederes dilemma: Strenge innkjøpsregler og begrensede ressurser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*