De så at det var plass til en spiller til på det offentlige innkjøpsmarkedet i Norge – og har nå meldt seg på med sitt system til bruk når det offentlige skal anskaffe. Anbud365 har gjort et intervju med Ivaluas salgssjef i Norden, Henrik Nyberg, for å bringe på det rene hva dette opprinnelig franske selskapet har å by på. – Vår plattform består av moduler, slik at kundene kan benytte den for enkelte deler av KGV eller KAV – eller for hele anskaffelsesprosessen frem til betaling, sier han.
Ivalua har – for tiden – 850 ansatte, og er representert i store deler av verden. I Norden har de kontorer i så vel Sverige som Danmark, men Lærdal Medical, Statnett, og Vår Energi har tatt i bruk deres tjenester på innkjøpsområdet. Posten, VY og andre er i ferd med å implementere Ivaluas system. Nyberg, forteller:
– Vi til byr den SaaS-tjeneste (software as a service) for innkjøp og håndtering av leverandørrelasjoner både for å automatisere rutinearbeide og skape et dypere samarbeid mellom partene. Vår plattform består av moduler, slik at kundene kan benytte den for enkelte deler av KGV eller KAV – eller for hele anskaffelsesprosessen frem til betaling. Løsningen kan enten “stå på egne ben” eller innpasses i et ERP-system, eksterne datatjenester eller andre systemer. Fordelene med dette er reduserte kostnader for innkjøpte produkter/tjenester, mer effektive prosesser, en robust forsyningskjede og etterlevelse av f.eks. åpenhetsloven.
På den senere tid, forteller Nyberg, er også CO2-fotavtrykk seilt opp som en viktig faktor. Men hvorfor er Norge et interessant marked for dere?
Behov for en spiller til
Han forteller at de fikk øynene opp for Norge i og med at CMA Kontiki AB kunngjorde at de skulle slutte med support til sitt tjenestetilbud, og:
– Vi innså at dette offentlige markedet i Norge var et monopol etter en serie oppkjøp og at det var et behov for en spiller til på dette markedet. Fokus syntes å være kommet dit at det gjaldt å kunne oppfylle minimumskrav for å kunne holde seg til lover og regler, men mange innkjøpsorganisasjoner har også en ambisjon om å arbeide mer datadrevet og ha et verktøy som hjelper dem å bli bedre.
– Hva er strategien dere har valgt for å erobre det norske markedet, hvordan organisere arbeidet og hvilke er utfordringene?
– Planen er ganske enkelt å vokse gjennom å bygge opp et godt rykte, understreker Nyberg. Det norske innkjøpsfellesskapet er lite. Gode og dårlige nyheter spres fort. Utfordringen har værtå gå fra å ikke ha en innlåsing som støtter norske offentlige anskaffelser til å kunne tilby en standardtjeneste med kort implementeringstid. Vi er i gang med etter hvert å standardisere den funksjonaliteten som trengs.
Bli den første til å kommentere på "Plass til en spiller til på det offentlige innkjøpsmarkedet i Norge – og her er vi!"