Det tok Innovasjon Norge bare 36 timer å gjennomføre en anbudskonkurranse fra start til mål. Rett nok var oppdraget priset til under NOK 500 000–grensen. Kravet om konkurranse gjelder, men prosedyrekravene er ikke så strenge.
Oppdraget var å utforme en digital løsning til VisitNorway, og formålet var å få med både etablerte og nye aktører – ikke minst gründere. Innovasjon Norge testet sammen med StartupNorway en innovativ innkjøpsmetodikk med formål om å gjennomføre en rask, effektiv og mindre tid- og ressurskrevende prosess for deltakerne.
Kravene for å delta ble forenklet så mye som mulig, samtidig som konkurransen ellers fulgte alle krav til offentlige innkjøpsprosesser.
Gründere og etablerte
Seks byråer fra kreative næringer ble invitert til å delta. Deltakerne var både gründere og etablerte aktører som jobber med ulike områder som film, spill, webdesign og annen digital kommunikasjon.
Oppdraget som ble valgt til å prøve ut den innovative innkjøpsmetodikken, er knyttet til et pågående prosjekt om sikkerhet ved naturbaserte opplevelser. Det gjaldt å lage en digital løsning for å informere om sikkerhet til folk som skal ferdes i naturen. Hovedkravet var at den digitale løsningen skulle fungere på alle typer plattformer, ellers var det fritt fram å velge format.
Løste oppgaven på 24 timer
Innovasjon Norge presenterte oppdraget kl. 9 torsdag og fristen for levering var kl. 9 fredag. Deretter fikk deltakerne en halvtime hver til å presentere sin idé for en jury bestående av Innovasjon Norge, NHO reiseliv og Den Norske Turistforening. Avgjørelsen kom på fredags kveld.
Å løse en oppgave på 24 timer krever sitt. Likevel var tilbakemeldingen fra deltakerne at det var befriende å gjøre det på rekordtid.
Bli den første til å kommentere på "Rekordkjapp anbudskonkurranse"