Inntoget på det norske, offentlige innkjøpsmarkedet for Ivalua startet med Statnett-avtale for fire år siden. I vår ble posisjonen befestet med avtalen med en av Norges største og mest komplekse innkjøpsorganisasjoner, Sykehusinnkjøp. I mellomtiden er bl.a. Vy, NAV og Posten kommet med i kunde-porteføljen. Salgsdirektør for Ivalua i Norden, Henrik Nyberg, fremhever overfor Anbud365 at de satser på offentlige kunder med et strategisk sikte for sine anskaffelser. For Sykehusinnkjøp gjorde de det komplekse enklere. Sammen med KPMG Norge.
Ivalua, et fransk selskap, har – for tiden – drøyt 1000 ansatte, og er representert i store deler av verden. I Norden har de ansatte i Sverige, Finland og Danmark. De tilbyr en SaaS-tjeneste (software as a service) for innkjøp og håndtering av leverandørrelasjoner både for å automatisere rutinearbeide og skape et dypere samarbeid mellom partene. Plattformen består av moduler, slik at kundene kan benytte den for enkelte deler av KGV eller KAV – eller for hele anskaffelsesprosessen frem til betaling. Løsningen kan enten “stå på egne ben” eller innpasses i et ERP-system, eksterne datatjenester eller andre systemer. Fordelene med dette er reduserte kostnader for innkjøpte produkter/tjenester, mer effektive prosesser og en robust forsyningskjede.
For noe over to år siden gjorde Anbud365 et intervju med Henrik Nyberg. Han kunne da fortelle at strategien de hadde lagt opp for Norge var å vokse gjennom å bygge opp et godt rykte. De var da også i gang med å standardisere den funksjonaliteten som det norske innkjøpsmarkedet var i behov av.
– Hvordan er så status i dag?
– Vi er vel der vi burde være. Anskaffelsesmarkedet har vært spesielt den siste tiden, ikke minst på grunn av usikkerheten knyttet til internasjonal toll- og sikkerhetsuro. Imidlertid har det norske offentlige markedet vært mer stabilt. Vi ville gjerne kapre NAV og Sykehusinnkjøp som kunder, og vi vant dem begge. I tillegg har vi også fått andre offentlige og private kunder siden sist, forteller Nyberg.
Fortsette å vokse
Han forteller at strategien er den samme frem mot 2030: Fortsette å vokse. Han anser Mercell som den største konkurrenten, selv om de er ganske ulike i så vel selskaps- som produktprofil. Ivalua satser først og fremst på større kommuner og statlige virksomheter, kunder som har et strategisk siktemål med sine anskaffelser.
På spørsmål om nye produkter i vente, trekker Nyberg dels frem videreutviklingen av KAV/KGV – i tillegg til faktureringsløsninger, dels Intake Management:
– Det er en programvare som fungerer som en hjelp til intern organisering av behov og bestillinger. Innkjøpsavdelinger får gjerne spørsmål fra sin organisasjon formidlet via ulike kanaler og ofte uten nødvendig informasjon. Utfordringen for innkjøperne blir dermed å organisere, prioritere og håndtere på rett måte og til rett tid. I den AI-drevne Intake Management-modulen kan innkjøper hente ut data fra tidligere avtaler, og dermed bedre forstå behovet. Men AI legges nå inn i alle moduler for å automatisere og fungere som en assistent.
Avtale med Sykehusinnkjøp
For kort tid siden kom meldingen om at Sykehusinnkjøp hadde inngått avtale med Ivalua og deres norske partner, KPMG. – Den jobbet vi lenge med, og er veldig glade for at vi lyktes, understreker Nyberg.
På sin nettside skriver Sykehusinnkjøp: — Ivaluas løsning gir oss et digitalt verktøy som dekker hele innkjøpsprosessen. Løsningen vil bidra til å digitalisere prosessene våre, forenkle dialogen med leverandører og bidra til mer standardisering av anskaffelser og kontraktsstyring, noe som vil redusere risiko både for leverandører og oss. I tillegg til anskaffelser og avtaleforvaltning, har løsningen også funksjonalitet for kategoristyring, porteføljestyring og arbeid med samfunnsansvar, sier adm.dir. Bente Hayes i Sykehusinnkjøp på nettsiden.
Nyberg:
– Sykehusinnkjøp er en kompleks organisasjon, med flere regioner og en lang rekke produkter – fra store maskiner til medisiner. Vårt mål var å tilby noe som kunne gjøre det komplekse enkelt. Løsningen Sykehusinnkjøp hadde, førte med seg bruk av mye energi, en del av jobben måtte også gjøres manuelt. Anskaffelsen omfattet bl.a. digitale verktøy for konkurransegjennomføring, kontraktsadministrasjon og kategoristyring. Ikke minst er det nå mindre administrasjon knyttet til helseforetaket anskaffelser.
Samarbeidspartner KPMG
Ivalua og KPMG har samarbeidet globalt i mer enn ti år, og i 2021 startet det norske og nordiske samarbeidet. KPMG har mottatt utmerkelsen “årets mest verdifulle Ivalua-partner” i Storbritannia og Norden, samt EMEA de siste årene, og globalt har de fått prisen som “Årets globale Ivalua-partner” seks ganger på rad.
– Hva er KPMGs rolle i avtalen (arbeidet med å få avtalen/arbeidet med oppfølging av den) i med Sykehusinnkjøp?
Partner Martin Molnberg i KPMG fremhever at KPMG er kontraktspart til Sykehusinnkjøp og har gjennomført dialog og tilbudsprosessen sammen med et fantastisk team fra Ivalua.
– Til Sykehusinnkjøp kombinerer vi to roller der KPMG er ledende på markedet, etablering/implementering av Ivalua-løsningen, og ansvar for oppfølging med forvaltning av Ivalua-løsningen, noe som sikrer lokal support og tilgang til kompetanse fra etableringsteamet. Dette er samme rolle som KPMG har i avtalen med Nav og en del andre kunder for levering, med kombinert etablering og forvaltning av Ivalua-plattformen.
– Hva betyr Sykehusinnkjøp-avtalen for KPMG i Norge?
– I KPMG har vi en strategi på at vi skal være ledende i kombinasjonen fag og teknologi, forteller Molnberg. Avtalen med Sykehusinnkjøp bekrefter at dette vei-valget er noe vi lyktes med og gir inspirasjon for vår videre satsning og utvikling. Samtidig er kanskje den viktigste betydningen av en slik avtale (inkludert avtaler med Nav og andre kunder de siste årene) at de gir ekstra motivasjon til våre dyktige innkjøpsfag- og teknologikonsulenter.
– Hva representerer Sykehusinnkjøp-avtalen for Ivalua på det norske markedet? En god referanse å ha? Det virkelige gjennombruddet i Norge?
– Avtalen med Sykehusinnkjøp er verdifull for oss. Helseforetaket er en kompleks organisasjon, og å vise til at vi kan tilby løsninger for deres behov, er betydningsfullt for oss. Vi fikk vår første avtale i Norge for fire år siden, den gang var vi helt ukjente her. Det var Statnett som var vår første offentlige kunde, med den avtalen ble vi satt på kartet i Norge.
Nyberg forteller at de er i gang med både videre produktutvikling, og ikke minst, i arbeidet med å få nye kunder – både private og offentlige. Mer detaljer vil han ikke ut med nå.
Bli den første til å kommentere på "Satser på offentlige kunder med strategisk sikte for sine anskaffelser"