Svensk IT- og telekombransje lanserer seks «strakstiltak» til gjennomføring for å få flere bedrifter til å interesse seg for å delta i offentlige anbudsrunder. Dette fremgår av en fersk rapport. Dialog, innovasjon, åpenhet og klagekutt er sentrale stikkord blant tiltakene.
IT&Telekomföretagen i Sverige publiserte nylig rapporten «Leverantörer av samhällsnytta – En analys av IT- och telekombranschen och den offentliga marknaden». IT&Telekomföretagen er en av bransjeforeningene i Almega, en gruppe tjenesteforetak fra ulike bransjer i Sveriges Näringsliv.
Poenget med rapporten er å bidra til at flere foretak skal interessere seg for å delta på det offentlige markedet. Det heter at de har samlet seg om slike tiltak som både er mulige og ønskelige å gjøre noe med straks. De seks «utviklingsområdene»:
- Reduser tallet på klager. Klagehåndteringen må ikke dra ut i tid, og dialogen i anskaffelsesprosessens ulike faser må forsterkes. Foreløpige konkurransegrunnlag bør ut på høring for å få bort urimelige krav.
- Prioriter innovasjon. Oppdragsgiverne må bli modigere og anskaffe ved hjelp av funksjonskrav og det resultatet man vil oppnå, i stedet for detaljerte og tidvis unødige kravspesifikasjoner.
- Økt innsyn og åpenhet. Offentlige myndigheter oppfordres til å lage anskaffelsesplaner og legge dem åpent frem. Da kan interesserte leverandører få tid til å forberede seg, noe som vil gi økt konkurranse fra leverandører av ulik størrelse
- Bedre samarbeidsformer og økt dialog. Et nasjonalt forum for spørsmål av anskaffelsesstrategisk art bør etableres. Her tenker man seg rom for felles diskusjoner som strekker seg ut over den enkelte anskaffelse. I tillegg er det behov for at offentlige myndigheter utvikler og øker dialogen med leverandører i forbindelse med de respektive anskaffelsene.
- Støtt og motiver foretakene. Markedet må gjøres klart for å delta i offentlige anskaffelser. Ansvaret har den enkelt oppdragsgiver og Upphandlingsmyndigheten – men også bransjeorganisasjonene. Det kan innebære at foretak som vil ha mer informasjon, kan få hjelp.
- Bransjen må selv ta ansvar. Dersom man vil inn på det offentlige markedet, innebærer det ansvar og engasjement, i tillegg til å forstå kundens sammenheng og behov. Ressurser må avsettes til god dialog med kunden, skape tillit.
IT&Telekomföretagen vil i samarbeid med berørte aktører bidra til å forbedre anskaffelsesprosessen, heter det i rapporten.
Bli den første til å kommentere på "Seks «strakstiltak» for å få flere IT-foretak med i offentlige anbudsrunder"