Norge er gjerne ett av de siste landene som kjøper forsvarsteknologi fra Norge. Rigide anskaffelsesprosesser i Forsvaret gjør det vanskelig for norske teknologibedrifter å selge produkter, selv etter lovende uttesting. Det mener Atle Sægrov, gründer og teknisk sjef i Radionor Communications, og tar til orde for å endre anskaffelsesprosesser I Forsvaret. – Helst skulle SMBene sett at Forsvaret kunne anskaffet ny teknologi med driftsstøtte fra leverandøren for å komme raskt i gang. Det er praktisk umulig med dagens innkjøpsregime, slår han fast.
Dette fremgår av et oppslag på nettsiden til FFI (Forsvarets forskningsinstitutt). Radionor Communications leverer ultra-langdistanse bredbånd og datalenker til forsvar, romfart og ubemannede fartøyer. Som for mange andre teknologibedrifter som kunne være aktuelle leverandører til Forsvaret, går 97% av omsetningen i Radionor til eksport. Bedriften kom til verden i 2020 og har 23 ansatte.
Han mener den største flaskehalsen for de operative avdelingene i Forsvaret er anskaffelsesregimet. – Hvis en operativ avdeling ønsker seg f.eks. 20 stykker av noe de har testet, møter de veggen hos Forsvarsmateriell (FMA). En slik anskaffelse er det ikke mulig å få gjennom slik FMA er rigget i dag. Mer dynamiske innkjøpsmodeller er en del av løsningen, ifølge Sægrov.
For langt forut?
Selv har han opplevd at Forsvaret «skifter innstilling» til ny teknologi når de er i utenlandsoperasjoner, f.eks. da Forsvaret skulle delta på «piratjakt» med fregatten «Fritjof Nansen» i Adenbukta i 2013. Da fikk Radionor en forespørsel fra Marinejegerkommandoen (MJK) om å sette opp en testrigg med utstyr som de hadde demonstrert for Forsvarets eksperimenterings- og utviklingsavdeling (NOBLE) en tid før. MJK ble begeistret for løsningen, og utstyr og folk fra Radionor ble leaset så lenge oppdraget varte.
Litt mer testing, men så ble det stille. Tilbakemeldingene var gode. Det ble skrevet flere testrapporter som påviste de operative effektene. Men ingenting skjedde. – Problemet den gang var kanskje at vi var for langt forut teknologisk. Det vi kunne tilby passet ikke inn i Forsvarets eksisterende systemer eller anskaffelsesprosesser, ifølge Sægrov.
Hurtig tempo
– At FMA og de formaliserte innkjøpsprogrammene ikke er rigget for å håndtere mulig nyttig teknologi i hurtig tempo, betyr ikke at det er feil eller unyttig å teste og eksperimentere, sier han, og mener vi bør vi lære av USA, England og Frankrike. Der har de som nedfelt politikk å ta i bruk teknologi fra SMB-segmentet.
– Helst skulle, ifølge Sægrov, SMBene sett at Forsvaret kunne anskaffet ny teknologi med driftsstøtte fra leverandøren for å komme raskt i gang. Det er praktisk umulig med dagens innkjøpsregime. – De operative i Forsvaret er innovative. Men Forsvaret som helhet oppleves lite innovativt. Tregheten og motviljen ligger i systemet og i innkjøpsleddet. Norge er gjerne ett av de siste landene som kjøper forsvarsteknologi fra Norge. Før ble det gjerne sagt at «man måtte lykkes i hjemlandet først, før man fikk solgt i utlandet», nå er det faktisk omvendt.
Bli den første til å kommentere på "SMB-kritikk av Forsvarets prosesser for teknologi-anskaffelser"