25 av 152 statlige myndigheter i Sverige kan nå vise til en e-fakturaandel på eller over 90%. I sum er bruken av slike fakturaer i staten i nabolandet i øst økt med ni prosentpoeng fra 2019 til 2020. Det fremgår av en fersk undersøkelse, som også viste at det samlede omfang av e-fakturaer fra leverandørene gikk ned med 15% – 800 000 – i 2020. Pandemien er forklaringen.
Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) følger årlig opp innføringen og utviklingen av e-handel i statlige myndigheter i Sverige. I 2020 omfatter undersøkelsen 160 myndigheter, hvorav 152 leverte svar.
Undersøkelsen viser at 84% av leverandørfakturaene til statlige myndigheter nå kommer elektronisk. Det er opp ni prosentpoeng fra 2019. Nesten alle myndighetene oppnår et nivå der mer enn halvparten av fakturaene er e-fakturaer.
Leverandørfakturaer
Antallet leverandørfakturaer ble i 2020 redusert med 15%, med andre en reduksjon på over 800 000 fakturaer sammenliknet med året før. Majoriteten av de myndighetene som er med i undersøkelsen oppgir pandemien som forklaringen på reduksjonen. Det gjelder først og fremst reiser, hotell og konferanser i tillegg til kostnader knyttet til restauranter og catering.
25 myndigheter kan alle vise til en andel e-fakturaer på over 90%. – Å oppnå et slikt, høyt nivå av e-faktura er ofte en kvittering på et sterkt engasjement og strategisk arbeid, sier Anna Ågren, som er leveranseleder for digital post og e-handel hos DIGG.
Matchede fakturaer
I fjor økte andelen matchede fakturaer med 13 prosentpoeng til 38% i statlige, svenske myndigheter. Det betyr, heter det, at hver fjerde faktura matches mot en elektronisk ordre eller et abonnementsregister i e-handelssystemet.
Hos 52 myndigheter – 34% av dem som svarte, ble minst hver fjerde faktura matchet. 19 myndigheter kan vise til at de i 2020 matchet annenhver faktura. Det er en økning på fem prosentpoeng. Samtidig viser undersøkelsen at dette fremdeles er 24 myndigheter som ennå ikke har begynt med å matche e-fakturaer mot e-ordre.
Miljøgevinster og besparelser
Mer effektive myndighetsprosesser betyr at man kan hente hjem betydelige gevinster. En e-faktura som kan matches mot en elektronisk ordre eller et abonnement, kan håndteres automatisk av e-handelssystemet, og det fører til tids- og kostnadsbesparelser med positive miljøeffekter, sier Ågren.
Når det gjelder tallet på e-ordre viser de statlige, svenske tallene at det ble lagt inn 773 000 slike i 2020. Det er 60 000 flere enn året før – opp 8%. Hos de myndigheten som svarte på undersøkelsen er det ansatt over 190 000, og det indikerer at det i 2020 ble håndtert 407 e-ordre pr. 100 årsverk for disse i sin helhet.
Bli den første til å kommentere på "Statlig e-fakturabruk i Sverige opp – pandemien gav 800 000 færre fakturaer"