Svensk strategimål: Felles kommune-krav ved kjøp av digitale løsninger

Anbud365: Sju av ti svenske kommuner har problemer med å finne ressurser til å innføre e-handelSveriges Kommuner och Landsting (SKL), her ved sin adm.dir. Vesna Jovic, har undersøkt status for e-faktura og e-handel i svenske kommuner og regioner.

Skriv ut artikkelen

Å stille felles krav ved utvikling og anskaffelser av digitale løsninger et av målene i en strategi som Sveriges kommuner och landsting (SKL) har utviklet for kommuner og regioner i en digital tid. For å nå dette målet påtar SKL seg bl.a. å samle aktuelle felles krav fra kommuner og regioner i et felles “kravbibliotek”, som benyttes i rammeavtaler og lokale anskaffelser. Kommunene og regionene oppfordres til å ta i bruk disse felles kravene ved bl.a. anskaffelser.

Behovet for innovasjon og effektivisering innenfor offentlig sektor er stor og kommuner og regioner må opp med tempoet skriver SKL i strategirapporten «Utveckling i en digital tid – en strategi för grundläggande förutsättningar». Her finnes også konkrete verktøy.

Strategien har to effektmål.  Det første er å bidra til at alle virksomheters mål og visjoner eksempelvis innen helse, skole og omsorg nås. Det andre er at etablering av grunnleggende forutsetninger for utvikling i en digital tid fører til økt effektivitet og innovasjon i velferdssektoren. Anskaffelser og utvikling av nye former for virksomhetsstøtte ved bruk av åpne standarder og omforente prinsipper gir mer bærekraftig utvikling og større fremtidig fleksibilitet, heter det.

Støtte for anskaffelser

Felles rammeverk og standarder for arkitektur og sikkerhet kan sammenliknes med et veitrafikksystem. Disse er fundamentet for et fungerende trafikksystem og for å kunne bygge sammen veier med hverandre. Det er en forutsetning for å oppnå samhandlingsevne, såkalt interoperabilitet, på organisatorisk, rettslig, semantisk og teknisk nivå. Å benytte felles rammeverk og standarder for arkitektur og sikkerhet gir også støtte for anskaffelser, nasjonale og lokale utviklingsinitiativ og muliggjør samhandling mellom aktører i et digitalt eko-system.

I strategien slås det fast at forutsetningen for å kunne tilbyd enhetlige velferdstjenester er at det finnes samhandlingsprosesser. Dessuten trengs det forvaltningsfelles digitale funksjoner å benytte. Felles krav må stilles ved anskaffelse av nye løsninger og brukerne må ha tilstrekkelig kunnskap og støtte for å kunne benytte tjenestene på riktig måte.

Et av målene i strategien

Dermed blir nettopp det å stille felles krav ved utvikling og anskaffelser av digitale løsninger et av målene i strategien. Dette gjør at den digitale løsningen fungerer sammen med forvaltningsfelles digitale funksjoner og reduserer også kostnadene for arbeidet med kravene i den enkelte virksomhet. Slike krav kan omfatte standarder for informasjon, arkitektur, informasjonssikkerhet, utforming av brukergrensesnitt for personer med funksjonsnedsettelse mm.

Bli den første til å kommentere på "Svensk strategimål: Felles kommune-krav ved kjøp av digitale løsninger"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.