Tar i bruk nye grep for å få fart på digitalisering av anskaffelser

Anbud365: Tar i bruk nye grep for å få fart på digitalisering av anskaffelserPå nettverk-seminaret – om digitalisering - som Difi arrangerer i morgen, gir Anette Bech fra Skatteetaten til beste sine erfaringer med bruk av CLM til kontraktsoppfølging. CLM står for "Contract Lifecycle Management" og er et verktøy som hjelper til å holde oversikten over kontraktene som skal følges opp.

Skriv ut artikkelen

Difi tar i bruk nye grep for å dytte på utviklingen av bruk av digitalisering innenfor offentlige anskaffelser. I morgen gjennomføres det første seminaret i nettverket for digitale anskaffelser. Nettverket, som er en videreføring av brukerforum for e-handel, er utpreget ikke-teknisk, heter det. Målet med seminarene i nettverket er å dele erfaringer og relevant informasjon som kan bidra til at offentlige virksomheter lykkes med digitalisering. I tillegg til Difi, stiller en rekke representanter for virksomheter med sine erfaringer.

Digitalisering av anskaffelsesprosessen er utvilsomt svært høyt oppe på agendaen til regjeringen og Stortinget – og da bør det på samme måte stå «skrevet» i pannen på alle som driver med offentlige anskaffelser. Regjeringens mål å gjøre anskaffelsesprosessen heldigital allerede innen utgangen av 2024. Som et skritt på veien mot å lykkes med en heldigital anskaffelsesprosess, etablerer Difi Nettverk for digitale anskaffelser.

Men hvordan virksomhetene lykkes med å digitalisere anskaffelsene, og hvordan kan gevinstene hentes ut? Slik svarte seniorrådgiver Hege Strandhagen i Difi da Anbud365 stilte henne spørsmålet:

Digitaliseringstoget

– Vårt inntrykk er at mange stiller seg nettopp dette spørsmålet i disse dager. Digitaliseringstoget er jo på full fart inn mot hver enkelt virksomhets stasjon. Da gjelder det å komme seg på toget og virkelig brette opp ermene for å komme i gang med bruk av digitale verktøy. Difi tilbyr med nettverket en ikke-teknisk arena hvor det er fokus på hvordan vi kan bruke løsningene som allerede finnes i markedet, og kanskje til og med i den enkeltes virksomhet.

Nettverkets første samling, som foregår i morgen, vil ha fokus på digitalisering i konkurransegjennomføring- og kontraktsoppfølgingsfasen, og skal være en arena for å dele erfaringer, tips og råd for å lykkes med digitalisering av anskaffelsesprosessen.

Nettverk for digitale anskaffelser er en videreføring av brukerforum for e-handel, og blir en åpen møteplass for statlige og kommunale innkjøpere, innkjøpsledere og andre som er opptatt av hvordan man kan lykkes med digitalisering av anskaffelsesprosessen.

Erfaringsdeling på seminaret

Fra programmet finner vi bl.a. at Olav Inge Mork fra Kystverket skal bidra med erfaringer med strategiarbeid for å lykkes med digitalisering – prosess og gevinst. Kristian Gromholt fra Bergen kommune skal fortelle om erfaringer med digital funksjonalitet i KGV, og Espen Lode Tønnessen, Akershus fylkeskommune, om erfaringer med innkjøpsanalyser

Dertil skal Anette Bech, Skatteetaten, ta for seg erfaringer med bruk av CLM “Contract Lifecycle Management” til kontraktsoppfølging.

I tillegg bidrar Difi med en rekke av sine gode krefter med innspill om eBevis og elektronisk signering, hvordan man kan lykkes med digitalisering, hvordan kontraktsoppfølgingen kan bli bedre med digitale verktøy – og hvorfor man i det hele tatt skal digitalisere.

Bli den første til å kommentere på "Tar i bruk nye grep for å få fart på digitalisering av anskaffelser"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.