Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) har i en høringsrunde foreslått å sidestille fossil diesel og biodiesel i sin drivstoffmatrise for offentlige innkjøp, skriver Drivkraft Norge, som mener dette er feil medisin for å få ned de norske klimagassutslippene. Ved å ekskludere biodrivstoff, slik DFØ foreslår, kan klimagassutslipp fra offentlig sektor komme til å øke da det i dag er få andre fornybare alternativer som kan erstatte fossile drivstoffer, mener Drivkraft Norge.
Drivkraft Norge er bransjeforeningen for selskaper som selger flytende drivstoff og energi i Norge. Medlemmer står for om lag 95 % av drivstoffomsetningen i Norge og har beveget seg fra bare å levere fossilt drivstoff til å levere stadig mer fornybar energi. Årlig omsettes det nesten 9 milliarder liter flytende drivstoff i Norge. Drivstoff til veitrafikken utgjør alene rundt 4 milliarder liter, hvorav 630 millioner liter var biodrivstoff i 2019.
– Offentlige anskaffelser blir i mange sammenhenger framhevet som en «first mover» til å ta i bruk ny teknologi som ikke er klar for full kommersialisering. Dette for å bidra til at ny og mer klimavennlig teknologi skal få et fotfeste til å kunne erstatte mindre klimavennlige løsninger. Bærekraftig biodrivstoff er høyteknologi, der det kommer stadig nye produkter og produksjonsmetoder på markedet. Tydelige krav via offentlige anskaffelser kan være med på å drive produktutviklingen og produksjonen i den retning man ønsker. Fravær av offentlige anskaffelser vil gjøre at denne impulsen blir borte.
Fremtidens klimanøytrale transport
Biodrivstoff bør fortsatt være en del av drivstoffmatrisen på lik linje med andre fornybare energibærere, siden en kombinasjon av teknologier trolig blir løsningen for fremtidens klimanøytrale transportsektor, heter det i uttalelsen fra Drivkraft Norge. Ved å ekskludere biodrivstoff, slik DFØ foreslår, kan klimagassutslipp fra offentlig sektor komme til å øke da det i dag er få andre fornybare alternativer som kan erstatte fossile drivstoffer.
Drivkraft Norge mener det offentlige må erkjenne at det skjer en produktutvikling også innen det flytende fornybare drivstoffet: Fornybart drivstoff, blant annet bærekraftig biodrivstoff, er høyteknologi. Det kommer stadig nye produkter og produksjonsmetoder på markedet. Tydelige krav via offentlige anskaffelser kan være med på å drive produktutviklingen og produksjonen i den retning man ønsker. Fravær av offentlige anskaffelser vil gjøre at denne impulsen blir borte.
Bli den første til å kommentere på "Avviser veiledning-forslag om offentlige innkjøp av drivstoff"