Berg– og dalbane–tildeling av jernbanekontrakter

Anbud365: Berg– og dalbane–tildeling av jernbanekontrakteOppdragsmengden som er satt ut i vedlikeholdsmarkedet, svinger mye. Det har hatt negative konsekvenser for både leverandørbransjen og kostnadseffektiviteten. (Foto: Jernbaneverket/Njål Svingheim)

Skriv ut artikkelen

Vedlikeholdsoppdragene på jernbanen strømmer til leverandørmarkedet i stadig større omfang – opp 400 pst. fra 2006 til 2014. Men det hele er uforsigbart og oppdragene kommer lik en berg– og dalbane, og det gir entreprenørene grå hår i hodet.

Dette fremgår av en fersk rapport fra Riksrevisjonen, som forleden dag la fram resultatene av sin undersøkelse av effektiviteten i vedlikehold av jernbanenettet (Dokument 3:10 (2015–2016)). Konklusjonen er at selv om bevilgningene til vedlikehold økte med nær 110 prosent fra 2006 til 2014, er jernbanenettet fortsatt ustabilt. Kritikkverdig, ifølge Riksrevisjonen.

Leverandørmarkedet

Sentralt i undersøkelsen står forholdet til leverandørmarkedet. Oppdragsmengden som er satt ut i vedlikeholdsmarkedet, svinger mye. Det har hatt negative konsekvenser for både leverandørbransjen og kostnadseffektiviteten. Dessuten oppleves omfanget av vedlikeholdsoppdrag som er kjøpt eksternt, som uforutsigbart av leverandørbransjen. En slik uforutsigbarhet gir en lite rasjonell bruk av ressursene i bransjen, og kan i verste fall medføre permitteringer, konkurser og oppsigelser, heter det i dokumentet fra Riksrevisjonen.

Undersøkelsen til Riksrevisjonen viser at det er et potensial for forbedring av effektiviteten i Jernbaneverkets bruk av leverandørmarkedet. Riksrevisjonen anbefaler at styring og oppfølging av vedlikeholdsarbeidet, som utføres både i egenregi og av eksterne leverandører, styrkes.

Realvekst på 400 prosent

I perioden 2006–2014 har den konkurranseutsatte andelen av det totale vedlikeholdet økt innen alle de tre vedlikeholdskategoriene. Målt i 2014­kroner har forbruket til leverandørmarkedet økt fra om lag 430 mill. kroner i 2006 til 2,2 mrd. kroner i 2014, noe som utgjør en realvekst på 400 prosent.

Jernbaneverket har over lengre tid lagt vekt på å legge til rette for en utvikling av leverandørmarkedet, blant annet for å sikre nok kapasitet til et økt aktivitetsnivå på jernbanen. Departementet har understreket at det er viktig at Jernbaneverket så tidlig som mulig gir signaler til aktuelle entreprenører om oppdragsmengde, slik at entreprenørene kan planlegge ut fra disse. Det framgår at andelen vedlikeholdsarbeider som settes ut på anbud, er ventet å øke med økte bevilgninger til vedlikehold, skriver Riksrevisjonen.

Bli den første til å kommentere på "Berg– og dalbane–tildeling av jernbanekontrakter"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.