Offentlige aktører bør bruke sin innkjøpsmakt til å stille miljøkrav ved kjøp av båter, tjenester og leveranser. Det er ett av tiltakene i handlingsplanen «Biogassplattformen, som nylig er lansert. Som hovedregel bør det kreves lav- og nullutslippsløsninger for fartøy eid av det offentlige, heter det i planen, som har samlet nær et dusin organisasjoner bak seg.
Handlingsplanen «Biogassplattformen» gir oppskriften på hvordan en ny, grønn industri kan skape 8 500 nye arbeidsplasser og kutte klimagassutslipp. Biogassplattformen er et resultat av at en samlet norsk biogassbransje har gått sammen for å vise myndigheter og politikere hvilke muligheter en satsing på biogass i Norge kan gi.
Avfall Norge + 10 til
Avfall Norge er en av initiativtakerne, og på listen over organisasjoner som stiller seg bak Biogassplattformen står også Grønt Landtransportprogram, Grønt Skipsfartsprogram, Biogass Norge, Energigass Norge, Norges Bondelag, Samfunnsbedriftene, Norsk Vann, Sjømat Norge, Norges Lastebileier-forbund og Biogass Oslofjord.
Potensialet for økt produksjon av biogass i Norge er betydelig, men en viktig barriere for oppstart av ny produksjon er usikkerhet om markedet for bruk av biogass på kort og lang sikt. Samtidig er hovedbarrieren for økt etterspørsel, mangel på norskprodusert biogass, som er både kortreist og bærekraftig.
Nullutslippskrav for offshore fartøy og ferger
Blant tiltakene som lanseres i handlingsplanen er å stille miljøkrav i offentlige anbud ved å innføre klima- og nullutslippskrav for offshore fartøy og ferger. Offentlige aktører, heter det, bør bruke sin innkjøpsmakt til å stille miljøkrav ved kjøp av båter, tjenester og leveranser. Som hovedregel bør det kreves lav- og nullutslippsløsninger for fartøy eid av det offentlige.
Store offentlige aktører som Sjøforsvaret kan spille en viktig rolle i å fremme disse løsningene og sikre utbygging av nødvendig infrastruktur. Siden 2013 har Statens vegvesen stilt miljøkrav i sine fergeanbud, noe som har bidratt til utslippskutt og teknologiutvikling. Ved å gå over til biogass på ferger som nå driftes med LNG, kan utslippene reduseres med ytterligere 115 000 tonn innen 2030.
Foreslått forskriftsfestet
Nullutslippskrav i fylkeskommunale anbud for ferger og hurtigbåter er foreslått forskriftsfestet. En utredning fra DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) i 2022 viser at nullutslippskrav kan kutte 175 000 tonn CO2 innen 2030. Zero har gjort beregninger som har lagt til grunn at ved å innføre et nullutslippskrav til ferger og hurtigbåter kan utslippene reduseres med nærmere 330 000 tonn innen 2030.
Bli den første til å kommentere på "Biogass-plan: Det offentlige bør bruke innkjøpsmakt – still miljøkrav ved fartøykjøp"