Bussbransjen skriker etter nasjonale standarder, ifølge en artikkel i bladet Yrkestrafikk. Manglende standardisering av innkjøp har ført til manglende fleksibilitet til hvor materiell kan settes inn og vansker med å få busser solgt på bruktmarkedet. At alle administrasjonsselskap skal ha hver sin tunge kompetanse på bussinnkjøp eller for den slags skyld utvikling av anbudsgrunnlag, billettsystemer og informasjonsløsninger mm., virker overdrevent og byråkratiserende.
Innlandet fylkeskommune har begynt en politisk diskusjon om bussdrift i egen regi kan være et alternativ til dagens ordning med anbud. Også i andre fylkeskommuner har diskusjonen begynt, skriver bladet Yrkestrafikk (nr. 5/2022).
Enten må busstrafikken organiseres gjennom konkurranse, det vil si anbud, eller kollektivtrafikken må drives i offentlig regi. Noen mellomløsning finnes ikke. Gjennom flere internasjonale rettssaker har ulike grensetilfeller blitt forsøkt håndtert, men hovedprinsippet er åpenbart enten egenregi eller konkurranseeksponering.
Mangler debatt
Verdt å merke seg er også at vi i Norge mangler en generell debatt om hvilke sektorer i samfunnet som egner seg for konkurranseeksponering. I kjølvannet av korona-pandemien og krigen i Ukraina med påfølgende utfordringer for energi og matforsyning, er behovet for slike avklaringer på nytt blitt aktuelt. På hvilke områder er det viktig å ha nasjonal beredskap og demokratisk styring? Transport kan åpenbart være et slikt felt.
Bussjåfører har aldri vært begeistret for anbudssystemet. De aller fleste valgte ikke dette yrket fordi de var glade i å konkurrere, tvert imot, og opplever at arbeidshverdagen gradvis forverres og blir mer presset for hver ny anbudsrunde. Flere og flere sjåfører ansettes på utilfredsstillende deltidskontrakter. Situasjonen er nå så alvorlig at det er vanskelig å rekruttere nye og unge bussjåfører. Blant de som er igjen i bransjen, er gjennomsnittsalderen høy, og frustrasjonen over arbeidsforholdene stor.
Anbud eller egenregi
Blant Yrkestrafikkforbundets (YTFs) medlemmer er holdningen til anbudssystemet svært negativ. Det betyr ikke at alle nødvendigvis omfavner egenregi med begeistring. Her er meningen mer nyansert. Størstedelen av bussnæringen i Norge har historisk vært privat eiet, og dette har til dels fungert bra, ikke minst innen mindre, lokalt forankrede selskaper med nær tilknytning både til passasjerer og ansatte.
YTF-sjåførene oppfatter derfor ikke at offentlige eiere nødvendigvis er bedre for de ansatte enn private eiere. De er opptatt av å ha gode eiere, eiere som ser de ansatte og som satser på de ansatte. Eiere som gir god opplæring innen gode ramme- og arbeidsbetingelser slik at de kan utføre jobben sin på best mulig måte og bidra til flere fornøyde kunder.
Bli den første til å kommentere på "Bussbransjen skriker etter nasjonale standarder for innkjøp"