Ekstrem prisvekst i nye kontrakter- akutt krise for kollektivtransporten

Anbud365: Ekstrem prisvekst i nye kontrakter- akutt krise for kollektivtransportenStyreleder i KS, Gunn Marit Helgesen, møtte til budsjetthøring på Stortinget med en klar beskjed: - Fylkeskommunene har en akutt utfordring med kollektivtrafikken (foto: KS).

Skriv ut artikkelen

Det er krise i kollektivtransporten – alternativer er å kutte ruter og/eller øke billettpriser. Mye! Flere fylkeskommuner har fått tilbud om eller inngått nye kontrakter for 2025-2027. De ser en ekstraordinær høy prisvekst i de nye kontraktene, også når de tar hensyn til eventuelle endringer innenfor en kontrakt. En fylkeskommune rapporterer om prisøkning på opptil 17% i de nye kontraktene. Årlig vekst i drift av kollektivtransport har de siste årene vært 1,7 mrd. Dette fremgår av en KS-undersøkelse.

KS har våren 2025 gjennomført to undersøkelser om status i den fylkeskommunale kollektivsektoren. Det gjelder netto driftsutgifter til både fylkesveiferjer, buss, båt og trikk, bybane og t-bane. Alle fylkeskommunene har helt eller delvis svart på minst en av undersøkelsene.

Årlig vekst på 1,5 mrd

Fylkeskommunene har særlig de siste fem årene opplevd en sterk vekst innenfor kollektivsektoren. Til sammen har netto driftsutgifter innenfor sektoren hatt en vekst på til sammen 7,7 mrd. fra 2019 til 2024. Dette gir en årlig vekst i netto driftsutgifter på om lag 1,5 mrd., fremgår det av undersøkelsesresultatene.

Ni av fylkeskommunene melder at de har gjennomført kutt i sitt rutetilbud i 2024 og/eller 2025, og det er også ni fylkeskommuner som sier at de har økt billettprisene utover deflator (indeks for pris- og lønnsvekst i kommunene). Tall fra TØI-prosjektet «Status for kollektivtrafikken» viser at flere fylkeskommuner også har redusert ruteproduksjonen betydelig i perioden 2019-2023.

Ekstraordinær høy prisvekst

Undersøkelsen peker på at prisveksten i de senere årene har vært høy på de fleste områder, spesielt innenfor energikilder som strøm og annet drivstoff, som er sentrale innsatsfaktorer i produksjon av kollektivtransport. Dette har bidratt til et kraftig kostnadspress for kollektivtransporten, heter det.

Mange fylkeskommuner er nå i prosess med å fornye enkelte av sine kontrakter, som skal ha oppstart i perioden 2025-2027. Flere fylkeskommuner har fått tilbud om eller inngått nye kontrakter. En gjennomgående tilbakemelding er, ifølge undersøkelses-rapporten, at fylkeskommunene ser en ekstraordinær høy prisvekst i de nye kontraktene, også når de tar hensyn til eventuelle endringer innenfor en kontrakt.

Prisøkning på mellom 10 – 17%

De fleste av fylkeskommunene har i undersøkelsen oppgitt prisøkning på kontrakter som nå er fornyet, fremgår det av rapporten. Det varierer litt om anslagene inkluderer endringer i teknologi og andre endringer, f.eks. endringer i rutetilbudene. Noen anslag inkluderer også fremtidige forventninger. En av fylkeskommune har tatt hensyn til endringene og oppgitt prisøkning på sine kontrakter som er helt sammenlignbare med dagens. Deres kontrakter på buss-transport øker med mellom 10 og 17%.

Det innsamlede materialet fra fylkeskommunene oppgis hovedsakelig på et utvalg enkeltkontrakter, opplyser KS. Dette viser ikke det fulle bildet av kostnadsutviklingen innenfor en fylkeskommune. I tillegg har enkelte av fylkeskommunene inngått nye kontrakter og kan fremvise reelle tall, mens andre estimerer en økning siden de ikke har noen konkrete tall enda. KS har derfor ikke hatt mulighet til å utforme en enhetlig oversikt over det totale fylkeskommunale merbehovet innen kollektivtransporten.

21 av 105 kontrakter

Ifølge Kollektivtrafikkforeningens markedsoversikt, er det 103 kontrakter som løper per mai 2025. 21 av disse utløper i løpet av 2025, og skal da enten ut på nytt anbud dersom fylkeskommunene ikke benytter seg av opsjoner om forlengelse. I samme oversikt fremkommer det at det hvert år frem til 2032 vil mellom en og elleve kontrakter utløpe. Dersom rutetilbudet skal opprettholdes i sin nåværende driftsform kan det påregnes at disse kontraktene skal lyses ut på nytt.

Bli den første til å kommentere på "Ekstrem prisvekst i nye kontrakter- akutt krise for kollektivtransporten"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*