Alle Lillehammers 15 bybusser har vært elektriske siden 2021 – med suksess.
Du kan lese mer om framgangsmåten og erfaringene til Innlandet fylkeskommune i DFØs eksempelbank: Gode erfaringer med elbusser i vinterbyen Lillehammer | Anskaffelser.no
Eksempelbanken
I den nye eksempelbanken for bærekraftige og innovative anskaffelser til DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) finner du for øvrig en rekke kortfattede eksempler innhentet fra anskaffelsespraksis omkring i landet. Her er kontaktopplysninger og konkurransegrunnlag for faktiske anskaffelser, styringsdokumenter for anskaffelser, samt for kontraktsoppfølging som på ulike måter fremmer grønn omstilling og bærekraftig utvikling.
Eksempler fra «banken» vil du også finne publisert på Anbud365 i tiden fremover.
Hva gjorde Innlandet fylkeskommune?
I 2018 anskaffet fylkeskommunen to elbusser som et pilotprosjekt, for å teste ut om elbusser fungerte på alle traséer i Lillehammer. Flere sjåfører var skeptiske til bussene i starten, men i testperioden fikk sjåførene erfare at elbussene fungerte bra. Bussene var stillegående og med lite vibrasjon, og var komfortable å oppholde seg i for sjåfør og passasjerer.
Bussdrift i Lillehammer-regionen og Nordre Gudbrandsdalen var del av felles anbud med oppstart i 2021-2022. Innlandstrafikk valgte å premiere bruk av elbusser og biodrivstoff i konkurransen. Utslippsfrihet for energibærer/drivstoff utgjorde kriteriet «klima og miljø», som ble vektet 30 prosent. Elbusser fikk maksimal poengsum, biogass og såkalt «avansert» biodiesel ga lavere poengsum. Kvalitet ble vektet 20 prosent og pris 50 prosent.
I anbudet ble det stilt krav til at bussene skal være utstyrt med materiell som piggdekk og piggkjetting for å håndtere vinterføre, og dieselvarmer slik at oppvarmingen av bussene ikke går ut over rekkevidden. Innlandstrafikk tilbyr sjåførene kurs i å legge kjetting og i effektiv kjøring for å sikre rekkevidden på batteriene.
Innlandstrafikk stilte krav om separate omløpsplaner for sommer og vinter, med kortere ruter og tid til ladning når bussene er i vinterdrift. Om sommeren er rekkevidden på bussene omtrent 22 mil, mens rekkevidden reduseres til 14-15 mil om vinteren.
Bli den første til å kommentere på "En vellykket anskaffelse av elbusser for Lillehammer"