Gjeldende tekniske krav for buss er minimumskrav, slik at det ved kjøp av transporttjenester kan stilles krav om at det skal bygges inn ekstra sikkerhet for fører, konstaterte samferdselsminister Knut Arild Hareide i et svar på et skriftlig spørsmål fra Stortinget. Han la til at det er samtidig potensiale for større bevissthet rundt dette i mange fylker. I mangel av strengere internasjonale krav, vil Hareide se på skjerpede nasjonale krav. Slike vil imidlertid ikke bussbransjen ha.
Det var stortingsrepresentant Arne Nævra (sv) som spurte samferdselsminister Knut Arild Hareide om han ville ta grep for å endre norsk standard, eventuelt innføre regelverk som sikrer at fylkeskommunale anbud krever kollisjonssikre busser.
– Det ligger i anbudssystemets natur, skrev Nævra i sin begrunnelse til statsråden, at alle operatører vil gjøre billigst mulig innkjøp av bussmateriell så lenge det er innenfor kravene. Om det i anbudene ikke stilles krav til kollisjonssikkerhet, så blir det heller ikke kjøpt inn busser som er kollisjonssikre.
Ikke nådd frem
Hareide kunne i sitt svar fortelle at de internasjonale kravene til kollisjonssikkerhet i andre kjøretøy stadig er blitt styrket, men ikke når det gjelder buss. Statens vegvesen har tatt initiativ til strengere internasjonale krav til kollisjonssikkerhet i buss, men dessverre ikke nådd frem så langt.
– Statens vegvesen fortsetter sitt arbeid for styrkede internasjonale krav, fremholdt han, men vi vil samtidig vurdere vårt handlingsrom for strengere krav på nasjonalt plan. På oppdrag fra Samferdselsdepartementet vil derfor Statens vegvesen i løpet av 2020 vurdere om det kan innføres nasjonale krav til ekstra beskyttelse for fører som en del av bussens konstruksjon, der bussen går i såkalt løyvepliktig transport.
Skeptisk til særnorske krav
– Kollisjonsbeskyttelsen kan og bør forbedres gjennom internasjonalt regelverk fordi samtlige produsenter innretter sine produkter og løsninger etter disse kravene. Særnorske krav, som påvirker bussens konstruksjon, kan derimot bli praktisk utfordrende, vanskelig å få verifisert og godkjent, sier næringspolitisk sjef Jofri Lunde i NHO Transport.
Minimumskrav
Samferdselsstatsråden minnet i sitt svar til Nævra for øvrig om at det er viktig å huske at gjeldende tekniske krav for buss er minimumskrav, slik at det ved kjøp av transporttjenester kan stilles krav om at det skal bygges inn ekstra sikkerhet for fører.
– Det er fylkeskommunene som eventuelt må stille slike krav i anbudene de utlyser, poengterte han. Jeg registrerer, og syns det er svært positivt, at enkelte fylker nå har begynt å tilrettelegge for bedre minimumssikkerhet på buss gjennom anbudsrunder. Det er samtidig potensiale for større bevissthet rundt dette i mange fylker.
Bli den første til å kommentere på "Er sikkerhet for bussjåfører taperen i anbudskonkurranser?"