Europas største innovasjonsanskaffelse gikk inn i sin avsluttende fase da testperioden for de utviklede produktene ble innledet rett før sommeren i år. Det gjelder utprøving av såkalte elektriske veier for tungtransport, og det er svenskene som er i gang.
Prosjektet «Elvägar» skal skaffe til veie kunnskap og utvikle løsninger for såkalte «elektriske veier» i samarbeid med industri, akademia og myndigheter. Prosjekteiere er Trafikverket, Vinnova og Energimyndigheten – de tre har alle fått i oppdrag av sin regjering å arbeide aktivt for å fremme innovasjon. «Elvägar»–prosjektet inngår i arbeidet for å nå den svenske regjeringens mål om energieffektiv og fossilfri kjøretøyflate i 2030, foruten å styrke Sveriges konkurransekraft.
De tre prosjekteierne satte for noen år tilbake i gang en såkalt innovasjonsanskaffelse, eller før–kommersiell anskaffelse, som det også kalles. 11 tilbydere kom med sine skisser til hvorledes en elektrisk vei kunne bygges, og av disse fikk fire mulighet til å gå videre i konkurransen. De skulle gjennomføre detaljprosjektering av sine skisser, og vise hvorledes et demonstrasjonsanlegg i praksis skulle kunne fungere.
To strekninger
Tidlig i år besluttet de tre prosjekteierne at to av tilbyderne skulle få teste ut sine løsninger. De to var Rosersbergs Utvecklings AB, som skal etablere en teststrekning nær Arlanda, og Region Gävleborg som legger til rette sin teststrekning utenfor Gävle (på E16 utenfor Sandviken). Rett før sommeren åpnet representanter for regjeringen sistnevnte strekning. Testene skal være avsluttet i 2018.
Roserbergs Utvecklings AB skal teste en teknikk som innebærer at en el–skinne i veibanen driver og lader kjøretøyet under kjøring. Region Gävleborg skal teste bruk av strømavtakere på taket av lastebilens førerhytte, slik at denne tar ned strømmen til en elhybridmotor i lastebilen. I sistnevnte prosjekt er det et konsortium bestående bl.a. av Scania og Siemens som har bygget opp demonstrasjonsanlegget.
Største hittil i Europa
Den før–kommersielle anskaffelsen er den største hittil i Europa, ifølge de tre prosjekteierne. Prosjektet gjelder tunge kjøretøyer, opp til 60 tonn.
I Gävleborg–forsøket er teststrekningen 4 kilometer med kontaktledninger 5,4 meter over kjørebanen. Når lastebilen kommer til anlegget er den allerede opp i fart, og strømavtakeren kan koble seg til automatisk i hastigheter opp til 90 kilometer i timen. Den svenske staten har satset 77 millioner kroner i dette forsøket, Siemens og Scania til sammen 40 millioner.
Bli den første til å kommentere på "Europas største innovasjonsanskaffelse testes ut – «elektriske veier»"