En fersk rapport viser konkrete eksempler på hvordan det offentlige kan bruke sine anskaffelser for å fremme nullutslippstransport. Rapporten er utviklet av DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) og Miljødirektoratet. Meningen er at Klima- og miljødepartementet (KLD) nå skal bruke rapporten som kunnskapsgrunnlag for utforming av politiske tiltak.
Offentlige anskaffelser skal spille en nøkkelrolle i det grønne skiftet. Teorien er enkel: gjennom samarbeid med leverandørene kan det offentliges markedsmakt redusere egen miljøbelastning og skape innovative, grønne produkter og forretningsidéer.
Realiteten for innkjøperne som vil gå foran, kan likevel være krevende. Spørsmål som “Hvem tar risikoen?”, “Er teknologien klar?”, “Hva er de økonomiske konsekvensene?” kjenner flere seg igjen i. For at offentlige anskaffelser skal brukes riktig må flere slike spørsmål besvares.
Hindringer og tiltak
– I rapporten levert av DFØ og Miljødirektorartet er det derfor gått inn med lupe i transportsektoren, og sett på hvor det kan finnes hindringer og mulige tiltak, slår prosjektleder for rapporten, seniorrådgiver Martin Standley i DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring), fast.
Det er her gått nærmere inn på seks kategorier, som deretter er blitt analysert i lys av teknologimodenhet, kostnader, klimaeffekt og mulige tiltak. Kategoriene som har blitt undersøkt er drosjer, håndverk- og servicetjenester, leveranse av varer, avfallsinnsamling og bygg og anlegg. Kollektivtrafikk ble holdt utenfor, da det allerede finnes en handlingsplan for kollektivtrafikk.
Trekker konklusjoner
Rapporten trekker tre konklusjoner:
- Først og fremst er det klart at offentlige anskaffelser kan spille en nøkkelrolle i det grønne skiftet. For å få til dette er det viktig at rollen som innkjøper og premissleverandør (for eksempel ved arealplanlegging) blir samkjørt. Det vil si at man etablerer større makt enn innkjøp alene vil kunne få.
- Rapporten viser også at regional koordinering er viktig. Hvis stat, kommune og fylke i større grad koordinerer sine innkjøp regionalt, vil man kunne få en mer smidig og effektiv innføring av nullutslippstransport over tid.
- Endelig trekker rapporten frem behovet for forutsigbare og enkle finansieringsordninger, som Klimasats for å understøtte de nødvendige investeringene.
-Vi vet at det er mange kommuner i Norge som har fastsatt ambisiøse klimamål. Målet med denne rapporten er å vise hvordan innkjøpere kan brukes for å støtte opp om disse målene ved å innføre nullutslippsløsninger i transportsektoren. Her kan DFØ bidra med veiledning og verktøy. Ta gjerne kontakt! sier Martin Standley, seniorrådgiver i DFØ.
Rapporten i sin helhet finner du på DFØs sider.
Bli den første til å kommentere på "Fersk rapport med oppskrift på kjøp som fremmer nullutslipp-transport"