På våren 2020 er skal en flåte av førerløse busser kjøre i rute med faste avganger på en bestemt strekning i Rogalands-kommunen Gjesdal. Det er et ledd i gjennomføringen av en før-kommersiell anskaffelse, der kommunen er en av seks internasjonale samarbeidspartnere. Førerløse busser er testet flere steder, men aldri under reelle forhold, med en hastighet opp mot 50 km/t og som en del av det kollektive busstilbudet. Det er imidlertid målet med anskaffelsen som handler om forskning og utvikling, og bussene som blir å se i Gjesdals gater om halvannet år er en prototyp.
Gjesdal kommune i Rogaland har om lag 12 000 innbyggere. Skal slike prototype-busser ut på veien kreves det godkjennelse av trafikkmyndighetene. I fremtiden blir det også en mulighet for at reisende kan bestille bussen via en app, og på den måten bli med bussen på turen.
Prosjektleder Trond Hansen og innkjøpsleder Jorunn Birkeland i Gjesdal kommune forteller til Anbud 365 at prosjektet er tre-årig – fra 1. januar 2018 til og med 31. desember 2020 – og finansiert av EUs forskningsprogram Horizon 2020. Prosjektet er døpt FABULOS, dvs. Future Automated Bus Urban Level Operation Systems. Finske Forum Virum Helsinki i Finland er koordinator og den som står for gjennomføringen av anskaffelsen.
Forskning og utvikling
– De tekniske aspektene ved selvkjørende busser er allerede testet. Nå er det snakk om slike busser som en del av det offentlige transporttilbudet. Det er ikke testet før. Den økonomiske, tekniske, samfunnsmessige og juridiske modenheten av løsningen står i fokus i vår anskaffelse, understreker prosjektleder Hansen, og legger til at anskaffelsen dreier seg om forskning og utvikling av prototyping og testing av smarte systemer som kan drive en flåte med selvkjørende minibusser.
Kommunen har politisk vedtak om at man skal søke smarte løsninger i samfunnsplanleggingen. Veien frem til deltakelse i FABULOS-prosjektet er gått gjennom bl.a. knytting av nettverk og aktivt vise seg frem i nasjonalt og internasjonalt forskningsmiljø. Spesielle krav må tilfredsstilles i forbindelse med dette prosjektet, som tar sikte på å finne løsninger for å redusere privatbilismen i mindre byer og steder der hverken trikk eller tog er aktuelt. Her nådde Gjesdal frem – for første gang etter en serie avslag på søknad om å få delta i smarte EU-prosjekter. I tillegg til Helsinki og Gjesdal er Porto i Portugal, Lamia i Hellas, Helmond i Nederland og det estiske departementet for økonomi og kommunikasjon med.
Den før-kommersielle anskaffelsen
– Vi er nå i en innledende fase, den som kommer før første fase i selve anskaffelsen. I september og oktober ligger det ute en tilbudsinvitasjon, som interesserte må melde seg på innen utgangen av oktober. Invitasjonens innhold er noe justert etter flere runder med markedsdialog – noen «skal»-krav er blitt «bør»-krav, ambisjonen om en toppfart på 50km/t er tatt noe ned, det samme temperaturintervallet bussen skal operere i. Den skal være like god i Helsinki, der det kan bli svært kaldt, og i Porto der det kan bli tilsvarende varmt, poengterer innkjøpsleder Birkeland.
Det er en totalleveranse som etterspørres – programvare, maskinvare, flåte og tjenester, og kravet er ingen sjåfør i bussen med mest mulig automatisk styring. Prosjektleder Hansen forteller om videre fremdrift:
- Etter 31. oktober i år skal en bedømmelseskomite med representanter fra de seks partnerne velge ut de 10 tilbudene som de anser som svarer best til ambisjonene i prosjektet. Med disse skal det skrives kontrakt om utforming av testdesign i løpet av perioden januar-mars 2019. Deltakerne får 35 000 Euro for å utføre denne oppgaven.
- Til neste fase skal det velges ut seks av de som bedømmelseskomiteen finner å være de mest egnede til å gå videre. Denne fasen varer mellom juli og desember 2019, og det er budsjettert med 200 000 Euro til deltakerne. Dette vil neppe dekke alle kostnader, slik at man i denne fasen står overfor en risikodeling i og med at deltakerne må ta deler av kostnaden på egen kappe. En prototype skal utvikles, og laboratorietestes.
- Fra april til september 2020 er det tid for fase tre i anskaffelsen, testing under reelle forhold ute i marken. Tre utvalgte leverandører skal få anledning til dette, og i og med at det er seks partnere på oppdragsgiversiden, blir de to fullskalatestinger pr. leverandør.
– Det er ikke tatt standpunkt til hva som skal skje etter denne testperioden, dvs. etter at prosjektet er avsluttet, fremholder innkjøpsleder Birkeland, men dersom resultatet er en suksess vil neste skritt da eventuelt være en vanlig anskaffelse av førerløse minibusser til Gjesdal.
Bli den første til å kommentere på "Førkommersiell anskaffelse skal gi kommune en flåte førerløse busser i rute"