Forskningsrapport: Ikke grunnlag for ny anbudsrunde i persontogtransporten?

Anbud365: Forskningsrapport: Ikke grunnlag for ny anbudsrunde i persontogtransporten?Forskerne (f.v.) Silvia Johanne Olsen, Andreas Kokkvoll Tveit og Inga Margrete Ydersbond, Transportøkonomisk Institutt, står bak rapporten «Oppstykking av norsk jernbane og virkninger av direktetildeling av persontrafikken.

Skriv ut artikkelen

Vilkår for anbudsutsetting av norsk persontogtransport er ikke tilstrekkelig oppfylt. Den norske jernbanen har spesielle trekk som gjør den sårbar i en anbudsutsetting. Det kan gi grunnlag for direktetildeling. Dersom norske myndigheter ønsker å direktetildele, må de begrunne og dokumentere at jernbanen i Norge har spesielle trekk som rettferdiggjør dette. Dette fremgår av en fersk rapport fra Transportøkonomiske Institutt, der det også konstateres at rettspraksis pr. dags dato ennå ikke er etablert på området.

Spørsmålet er om Norge kan benytte EU-lovgivningens unntaksbestemmelser og direktetildele ansvaret for persontransport med jernbane når dagens anbudskontrakter (trafikkpakkene Sør, Nord og Vest) går ut. Det er dette TØI-rapporten handler om.

Fem vilkår for anbudsutsetting

I studien satt forskerne opp fem vilkår som bør være tilfredsstilt for at en anbudskonkurranse om trafikkavtaler på jernbane skal gi de ønskede virkningene. Deretter drøftes disse i rapporten opp mot dagens situasjon:

1. Persontransporten med jernbane bør foregå i et robust system med få driftsavbrudd.

Dette vilkåret er ikke oppfylt, er konklusjonen. Tvert imot har antallet driftsavbrudd økt de siste årene. Norge har blant annet få strekninger med dobbeltspor. Det norske jernbanenettet har dessuten svært få omkjøringsmuligheter, og kapasiteten på infrastrukturen er underdimensjonert i forhold til etterspørselen, spesielt i de folketette områdene på Østlandet. 

2. Det bør være tilstrekkelig mange budgivere som deltar i anbudsprosessene. Heller ikke dette vilkåret er oppfylt.

3. Det bør finnes mangler i før-regimet som konkurransen kan avhjelpe. Dette vilkåret er i betydelig grad oppfylt, slår forskerne fast. Anbudskonkurransen ser ut til å ha gjort selskapene mer effektive og kundeorienterte. Samtidig er selskapene også mindre robuste enn tidligere fordi de nettopp for å vinne anbudene, må ha mindre marginer i alle deler av organisasjonen. Det påvirker f.eks. tilgangen til og disponeringen av materiell og personell. 

4. Togselskapene bør ha betydelig kontroll over innsatsfaktorer og andre viktige vilkår for sin produksjon. Her, heter det, er vilkåret i liten grad oppfylt.

5. Omorganiseringen bør ikke medføre nye og betydelige styringsutfordringer. Dette vilkåret er i liten grad oppfylt, er forskernes dom. 

Ikke etablert rettspraksis

Vilkår for anbudsutsetting oppfylles i liten til moderat grad, er konklusjonen i rapporten, der det dessuten slås fast at rettspraksis ikke er etablert på området per 2024. Alle saker skal uansett vurderes individuelt, og da er det vanskelig å vite om direktetildeling av fremtidens trafikkavtaler i Norge vil vurderes til å være akseptabelt eller ei juridisk sett, dersom noen skulle klage en slik tildeling inn til EFTA-domstolen. Uansett hvilken løsning som velges, bør den utredes, begrunnes og dokumenteres godt, understreker forskerne

Bli den første til å kommentere på "Forskningsrapport: Ikke grunnlag for ny anbudsrunde i persontogtransporten?"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.