De håper på en ny og snørik vinter, Avinor. De skal nemlig teste resultatet av sin før-kommersielle anskaffelse på Oslo lufthavn til vinteren – fra januar til april, og da er det bra med mye snø for å få testet skikkelig. Da skal nemlig hundretusenvis av flypassasjerer få se to førerløse brøytebiler fjerne snøen før flyenes ankomst og avgang.
Det er selskapet Yeti Snow Technology, eiet av Semcon og Øveraasen, som har utviklet de selvkjørende brøytebilene. 19. mars i år ble en fullskala pilot testet på Fagernes lufthavn Leirin. Bilene er 20 meter lange og 5,5 meter brede.
Det var i mars 2015 at Avinor inviterte til dialogkonferanse i samarbeid med Nasjonalt program for leverandørutvikling. Formålet med konferansen var å få innspill fra leverandørmarkedet på utvikling av førerløse kjøretøy til snøbrøyting på flyplasser. Nettopp dialog med markedet har vært viktig for Avinor i denne førkommersielle anskaffelsesprosessen.
To selvkjørende på Oslo lufthavn
Siden 2010 har Avinor hatt en visjon og et ønske om å automatisere vintervedlikehold. Til vinteren tar Avinor steget videre med testing av to selvkjørende brøytekjøretøy på Oslo lufthavn. Prosjektet er et av de første i verden der store maskiner skal kjøre autonomt, og sørge for å holde flyplassområder snøfrie.
Testkjøringen skal foregå under normal vinteroperasjon med oppstart rundt årsskiftet og frem til april 2019. Målet er minst 40 gjennomførte operasjoner med samme grunnteknologi som på Fagernes. Underveis vil kjøretøyene overvåkes nøye, og en fører vil være med og overta operasjonen ved behov. Målet er å få så mange operasjoner som mulig for disse kjøretøyene for å lære mer og videreutvikle systemet.
Som å være pilot på fly
– Man kan sammenligne dette med å være pilot på et fly. Teknologien gjør en del av jobben, men vi må fremdeles være med og observere og kunne gripe inn, forklarer Vidar Snerten, fagsjef for flysidedrift på Oslo lufthavn, i et oppslag på avinor.no.
De selvkjørende bilene vil både testes i brøytetog og som frittstående brøytebiler, slik at Avinor kan overføre dette til flyplasser uten brøytetog.
– Forrige vinter hadde vi en snømengde på over tre meter og vi preparerte banesystemene til sammen 814 ganger, så forholdene skulle ligge godt til rette for testing her på Oslo lufthavn, sier direktør for flysidedrift på Oslo lufthavn, Henning Bråtebæk, til avinor.no. -Vi ser frem til å teste ut og være en del av utviklingen av denne nye og moderne teknologien for snøbrøyting.
Nærmere om arbeidet med den før-kommersielle anskaffelsen finner du på anbud365.no.
Bli den første til å kommentere på "Fra førkommersiell anskaffelse til virkelighet på Oslo lufthavn til vinteren"