Glem miljøbonus for sparte utslipp ut over kontraktens krav

Anbud365: Glem miljøbonus for sparte utslipp ut over kontraktens kravStortingsrepresentant Arne Nævra spurte, samferdselsminister Jon Georg Dale svarte – om miljøbonus i kontrakter med det offentlige.

Skriv ut artikkelen

Glem å opprette en miljøbonus der leverandørene får kompensasjon for hvert tonn CO2 som blir redusert utover kravene i kontraktene som er inngått. Det er nemlig ikke lovlig etter statsstøtte- og innkjøpsreglene. Den beskjeden har Stortinget nettopp fått i form av et svar i Stortingets spørretime nylig fra samferdselsminister Jon Georg Dale.

SVs Arne Nævra minnet om at Stortinget har bedt regjeringen om å forhandle fram en miljøbonusordning for de som vant kystruteanbudet. I nesten to år har regjeringen ventet med å gjennomføre dette før statsbudsjettet kommer med nyheten at regjeringen ber Stortinget droppe sitt miljøbonus-vedtak, og Nævra ville vite hvorfor.

I sitt svar til Stortinget forteller samferdselsministeren at det i den nye kystruteavtalen som gjelder fra 2021 er stilt strenge miljøkrav. Hans departement har, gjort en grundig vurdering av innkjøps- og statsstøtteregelverket og hatt dialog med leverandørene om innretning av en mulig miljøbonus og potensialet for at bonusen utløser ytterligere klima- og miljøtiltak. Men, ifølge statsråden, setter statsstøtte- og innkjøpsreglene klare grenser for muligheten til å tildele miljøbonus. Det er viktig å sikre at avtalene som vi eventuelt inngår, ikke innebærer ulovlig støtte og dermed må tilbakebetales av aktørene.

Lite rom for miljøbonus

Utredningen som departementet har gjort, viser at det er lite rom for å legge til rette for en slik miljøbonus som Stortinget skisserer i sitt vedtak, innenfor de rettslige rammene som gjelder. Innenfor de rettslige rammene kan staten barer gi støtte til investeringer i tiltak der støtten er utløsende for gjennomføringen av tiltaket. Det fremgår også av statsrådens svar at det er en maksimal grense for hvor mye av investeringskostnadene man kan gi støtte til, og det samlede statsstøttebeløpet. – Etter statsstøttereglene har vi vurdert at det derfor ikke er mulig å opprette en miljøbonus der leverandørene får kompensasjon for hvert tonn CO2 som blir redusert utover kravene i kontraktene som er inngått, slik Stortinget setter som forutsetning i sitt vedtak, konstaterte statsråden.

Samferdselsdepartementet har likevel undersøkt mulighetene for å imøtekomme intensjonen i vedtaket innenfor statsstøtte- og konkurranseregelverket, og har derfor hatt dialog med tilbyderne om det. Det fins en rekke andre ordninger som kan bidra til denne typen investeringer. Enova gir tilskudd og incentiv til ordninger langs hele kystruten. Så er det NOx-fondet, som bl.a. har gitt støtte til LNG og batteridrift. Enova har gitt tilskudd til Havilas nybygg og Hurtigrutens ekspedisjonsskip, og for Havilas del har de i tillegg fått støtte gjennom PILOT-E til å kombinere batteri og hydrogenbrenselceller. I tillegg bidrar Enova til utbygging av landstrøm på kystrutekaier i Bergen, Trondheim, Tromsø, Bodø og Ålesund, ifølge statsrådens svar i spørretimen.

Bli den første til å kommentere på "Glem miljøbonus for sparte utslipp ut over kontraktens krav"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.