Budskapet i de nye innkjøpsrådene for tungtransport og busser med tommelen ned for flytende biodrivstoff har skapt reaksjoner så vel hos opposisjonen på Stortinget og i bussbransjen. Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn må svare for seg overfor Stortinget, og en av hans statssekretærer har fått klar melding fra NHO Transport. Flere selskaper innenfor busstrafikk har vært tydelige på at det er biodrivstoff som er løsningen for å kunne bidra til reduserte klimagassutslipp fra dem, heter det i begrunnelsen for spørsmålet fra Stortinget.
Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ) og Miljødirektoratet har nettopp lansert nye innkjøpsråd for tungtransport og busser. Offentlige anskaffelser av transportløsninger bør prioritere nullutslipp og biogass, ikke flytende biodrivstoff, heter det.
Det tok ikke lang tid før reaksjonene kom. Stortingsrepresentant Sverre Myrli (A) meldte straks et skriftlig spørsmål til klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn: Hvorfor skal ikke biodrivstoff lenger kunne benyttes som et tiltak for å redusere klimagassutslipp fra kjøretøy i offentlig regi, og hva skal til for at miljømyndighetene igjen kan anbefale biodrivstoff som et klimatiltak ved offentlige anskaffelser?
Eneste reelle alternativ
Myrli peker i sin begrunnelse for spørsmålet at det er kjent sak at flytende fornybart drivstoff, som blant annet biodrivstoff, er det eneste reelle alternativet for tungtransport og nyttekjøretøy. Flere selskaper innenfor busstrafikk har vært tydelige på at det er biodrivstoff som er løsningen for å kunne bidra til reduserte klimagassutslipp fra dem. Dette har også blitt understreket i flere av innspillene Stortinget har fått fra fylkeskommunene ved de siste budsjettbehandlingene. Det er heller ikke sagt noe i regjeringens forslag til Klimaplan 2021-2030 om at biodrivstoff ikke lenger skal være en del av løsningen for transportsektoren, og heller ikke spesifikt for offentlige anskaffelser.
Og nettopp bussbransjen, representert ved NHO Transport, fyrte av en melding til statssekretær i Klima- og miljødepartementet Mathias Fisher foranlediget av innkjøpsrådenes budskap.
Vanskelig å nå regjeringens mål
– Innkjøpsmatrisen likestiller fossilt drivstoff og fornybart drivstoff. Det gir ikke mening ut fra en objektiv vekting av reelle klimagevinster, heter det i meldingen som Anbud365 har fått tilgang til. Innkjøpsrådene reflekterer heller ikke næringslivets behov og muligheter for å redusere klimagassutslippene fra tungtransporten, spesielt ved kjøring utenfor store byer. Blant annet blir det vanskelig å nå regjeringens mål om fossilfri kollektivtrafikk.
NHO Transport mener at DFØ dessverre ikke har tatt hensyn til noen av de kritiske merknadene som kom frem i høringsuttalelsene fra offentlige innkjøpere, brukere og leverandører fra ulike bransjer. De nye innkjøpsrådene publiseres også før Stortinget har behandlet Klimaplanen, til tross for at det i stortingshøringen har kommet en rekke forslag om endringer i biodrivstoffpolitikken.
Uttalelsene fra 17 aktører
– Det bør, heter det fra NHO Transport, fortsatt være attraktivt og hensiktsmessig å bruke 100% bærekraftig biodrivstoff i tungtransporten for å oppnå reelle klimagevinster.
Klima- og miljødepartementet mottok i desember 2020 en uttalelse fra 17 aktører som anbefalte at bruk av biodrivstoff til næringstransporten registreres utenfor omsetningskravet. NHO Transport ber om at departementet snarlig følger opp og realiserer dette forslaget.
Bli den første til å kommentere på "Innkjøpsråd for drivstoff skaper reaksjoner på Stortinget"