Drøyt 3 000 parkeringsplasser ved Avinors flyplasser, over det ganske land, skal få lademulighet for ladbare biler. Alle som parkerer skal få mulighet til å lade kjøretøyet sitt, uansett hvor lenge den står der. Ikke rart Avinor setter i gang en ny innovativ anskaffelse for å løse utfordringene.
Tidligere i høst tegnet Avinor kontrakt på en førkommersiell anskaffelsesprosess om førerløse brøytebiler. Semcon Devotek på Kongsberg ble tildelt kontrakten. Avinor søker flere innovasjoner, og denne gangen gjelder det ladepunkter for el- og hybridbiler på parkeringsplassene ved Avinors 46 lufthavner. Det dreier seg om en innovativ anskaffelse også denne gangen.
Anskaffelsesprosessen omfatter en dialogkonferanse 1.februar. I likhet med anskaffelsen som gjaldt førerløse kjøretøy har Nasjonalt program for leverandørutvikling bistått med tilretteleggelsen. Leder av operativt innkjøp i Avinor, Joachim Jacobsen, ser for seg et marked der flere fag er representert.
Norges største p–operatør
Avinor er Norges største parkeringsoperatør med til sammen 50 000 parkeringsplasser ved 46 lufthavner. Bare på Oslo lufthavn tilbys det 22 000 plasser. Den nye parkeringsforskriften krever at opptil 6 prosent av parkeringsplassene skal ha lademulighet. I henhold til forskriften skal det tilrettelegges både for hybridbiler og el-biler.
– Andelen elbiler og hybridbiler, og i fremtiden kan 6 prosent vise seg å være en altfor lav andel, sier Jacobsen. Dermed står Avinor foran en vesentlig utbygging av antall ladeplasser. – Vi ser for oss en økning av slike plasser på mellom 400 og 1000 enheter innen de neste 18 til 24 månedene. Vi har et stort behov for fleksible systemer som enkelt kan skaleres opp, forklarer Jacobsen.
Spesielle utfordringer
Nå trenger man strengt tatt ingen innovativ anskaffelse for å etablere ladepunkter for elbiler. Men Avinor har en del spesielle utfordringer. Den gjennomsnittlige parkeringstiden er 2 dager, med stor variasjon. 40 prosent parkerer under én dag, mens over 20 prosent parkerer over fire dager. – I tillegg til kostnaden for hvert enkelt ladepunkt ser vi også at infrastrukturen kan bli kostbar dersom vi ikke tar i bruk ny teknologi og nye konsepter. Vi ser at trafikkbildet gir et høyt trykk på kapasiteten morgen og formiddag, mens det blir lavere utnyttelse av kapasiteten fra ettermiddagen og utover kvelden og natten, utdyper Jacobsen.
Kapasitetsutnyttelse
Avinor sikter mot løsninger som gir bedre utnyttelse av kapasiteten gjennom hele døgnet og uken. Vi ser også for oss muligheten til å ha flere ladepunkter basert på samme infrastruktur. – Våre gjester må likevel få ladet med den effekten de forventer, selv om de bare skal stå parkert en kortere periode, avslutter Jacobsen.
Det skal også legges til rette for betaling for lading, som kan benyttes som instrument for å styre forbruket.
Det Avinor søker er en innovativ samarbeidspartner, som kan levere kundevennlige og kostnadseffektive løsninger.
Bli den første til å kommentere på "Innovativ anskaffelse skal gi ladeplass til 3000 på Avinors p–plasser"