Det vil trolig være en god løsning å fjerne pris som en faktor i fremtidige konkurranser, fastslår sier fagsjef for avfall og gjenvinning i Maskinentreprenørenes forbund (MEF), Sverre Huse-Fagerlie. Han kommenterer erfaringene fra den omstridte renovasjonskontrakten i Oslo kommune, og understreker at oppdragsgivere og leverandører må snakke sammen i forkant av en konkurranse.
Deloitte la nylig fram sin rapport om renovasjonskontrakten. Mange ting gikk galt da en relativt uerfaren leverandør fikk ansvaret for alt avfall i Norges største by. Deloitte-rapporten legger vekt på at Renovasjonsetaten (REN) burde ha brukt mulighetene de hadde til dialog med markedet i forkant av konkurransen langt bedre. REN mente en konkurranse med forhandlinger ville være ulovlig og valgte derfor en åpen anbudsprosess.
– Ved å velge åpen anbudsprosess gikk de glipp av muligheten til å få en skikkelig virkelighetsvurdering av Veirenos gjennomføringsevne, på lik linje med de andre leverandørenes evne til å gjøre jobben på en god måte, sier fagsjef Huse-Fagerlie. Dette viser tydelig hva vi i MEF har ment lenge, nemlig at oppdragsgivere og leverandører må snakke sammen i forkant av en konkurranse.
Lage konkurranse sammen
Hvis kommunen vet hva som er mulig å få av tjenester eller løsninger, og leverandørene forstår hvilke krav som kommunen har, vil man sammen kunne lage konkurranser som får fram det beste av leveransen. Og på den måten vil man oppfylle brukernes behov på en optimal måte.
– Et tilbud som er for godt til å være sant, er oftest det. Vi så at Veireno lovet mer enn de kunne holde og det burde REN ha sett før de skrev under kontrakten. Dette viser at det trolig vil være en god løsning å fjerne pris som en faktor i fremtidige konkurranser, fremholder Huse-Fagerlie, som fortsetter:
Grense for det forsvarlige
– Det er forretningsmessig uforsvarlig å drive med underskudd, og en konstant underbying av konkurrentene gir ingen garanti for at tjenestene innbyggerne forventer blir levert. Et sted går grensen for hva som er forsvarlig, og nå er presset på de ansattes lønns- og arbeidsvilkår over grensen til det uansvarlige.
Nederland er et foregangsland når det gjelder å finne nye og bedre måter å finne leverandører til offentlige oppdrag. En løsning som har vært prøvd med stor suksess, er å si at budsjettet per år for husholdningsrenovasjon er på en viss sum. Denne summen ligger i potten uansett hvem som gjør jobben. Så stiller en heller spørsmålet: Hva får vi for dette beløpet?
De beste løsningene
Konkurransen blir dermed basert på de beste løsningene fremfor at leverandørene presser hverandre under smertegrenser for å få et oppdrag. Et av måleparametrene kan da også være klimautslipp per år, lærlingeløsninger/lærlingevilkår eller andre tjenestegarantier som leverandørene kan tilby.
I Oslo er det nå snakk om å lære av de feil som er gjort, og finne bedre måter å samle inn avfallet på. – Vi mener at konkurranse alltid er bedre enn et monopol og oppfordrer Oslo kommune til å fortsette med konkurranseutsatt renovasjon også etter en vinter som har vært alt annet enn enkel for REN, avfallsbransjen og innbyggerne i hovedstaden, oppsummerer Sverre Huse-Fagerlie.
Bli den første til å kommentere på "Ja til markedsdialog, kritisk til pris som faktor i konkurranser"