Nye passasjer-fjerntog er innkjøp til milliarder av kroner. Men beredskapshensyn var ikke et krav i anskaffelsen – bare en mulighet som ingen leverandør kunne tilby. I krig og krise trenger imidlertid Forsvaret å låne lokomotiv for å få frem sitt materiell, men de nye fjerntogene kan ikke deles opp. Lokomotivene i disse togene er dermed lite verd som beredskap. Dessuten er vognmateriellet hos godsaktørene mangelfullt og ikke tilpasset Forsvarets nye pansrede kjøretøy. Dette fremgår av en nylig publisert rapport.
I rapporten «Jernbanens rolle i nasjonal beredskap» presenteres en undersøkelse av jernbanens rolle i nasjonal beredskap. Der heter det bl.a.:
Stiller ikke beredskapskrav
– Jernbanedirektoratets materiell- og kjøretøystrategi for persontogmateriell stiller per i dag ikke beredskapskrav. I anskaffelsen av nye fjerntog for passasjertransport i 2023 var det dermed ingen føringer knyttet til beredskapshensyn. Anbudsdokumentene åpnet for å tilby lokomotiver med løse vogner, noe som gir større fleksibilitet, men det var den gang ingen leverandører som kunne tilby det.
Det endte derfor, fremgår det, med at Norske Tog valgte motorvognsett hvor lokomotiv og vogn henger sammen og ikke kan deles opp. Motorvognsett er dermed ikke egnet for godstransport og kan ikke benyttes til å frakte militært materiell. Det dreier seg om de såkalte FLIRT-togsettene.
Redusert lok-kapasitet
Norske tog AS eies av Samferdselsdepartementet og er et kategori 2-selskap. Målet med å ha staten som eier er kostnadseffektiv anskaffelse og utleie av tog. Norske togs oppgave er å anskaffe, eie og forvalte kjøretøy til persontrafikk. De inngår avtaler om utleie av togsett med togoperatører som har trafikkavtale med Jernbanedirektoratet. (Norske tog, u.å.) De kjøper inn og forvalter kjøretøy som stilles til disposisjon for operatører som får trafikkavtale om offentlig kjøpt trafikk i Norge.
De nye togene skal erstatte 17 tog, bestående av lokomotiv og vogner, som er i drift i dag. Siden de nye togene ikke har egne lokomotiv som kan omdisponeres til godstransport ved en krise, medfører denne anskaffelsen at det blir redusert lokomotivkapasitet for å frakte gods- og forsvarsmateriell i fremtiden. I fremtidige
anskaffelser av rullende materiell er det derfor et uttalt behov for å tenke helhetlig og vurdere om beredskapsbehov skal inkluderes i anskaffelsene, fremgår det av rapporten fra direktoratet.
Mangelfullt vognmateriell
Det eksisterende vognmateriellet hos godsaktørene er mangelfullt og er ikke tilpasset nye pansrede kjøretøy. Bane NOR planlegger nå en anskaffelse av tunglastvogner som skal dekke både deres eget og Forsvarets behov for vogner, fremgår det av rapporten.
På et overordnet nivå er en rekke forhold av strategisk betydning identifisert. De må vurderes og avklares for å sikre jernbanens evne til å fylle sin forventede rolle i den nasjonale beredskapen. Bane NOR har f.eks. ansvaret for å vurdere evnen til togfremføring i hele krisespekteret, og, likeledes, heter det, de må planlegge for at jernbanen skal ha reell evne til å fremføre tog i krise og krig.
Hvis Norske Tog ikke fikk inn noen anbud på lokomotiv og vogner, må det være en feil eller så ønsket man ikke et slikt tilbud og laget anbudet deretter. Det finnes leverandører av både lokomotiv og vogner i Europa, men man må muligens kjøpe lokomotiv fra en leverandør og vogner fra en annen. Dessverre har Norske Tog bare vært opptatt av motorvognsett pga totalprisen, mens derimot kunder og togmiljøet, hadde ønsket lokomotiv og vogner som gir både større fleksibilitet og komfort.