Statens vegvesen valgte konkurransepreget dialog da de skulle utvikle et nytt verktøy for å øke trafikksikkerheten. Denne gagen dreide det seg om dekkskanner som kan varsle og avsløre slitte dekk, særlig på tungtransport. – Vi vet utfordringen vi ønsker å løse, men ikke akkurat hvordan, heter det fra Statens vegvesen i en pressemelding. Det var flere private aktører som ønsker å utvikle noe slikt, og nå er tre leverandører valgt. Kanskje kan nyvinningen tas i bruk om et par år.
Slitte dekk, feil dekktrykk eller feil i dekkoppsett er årsak til eller medvirkende årsak til mange trafikkulykker. Kanskje kan en dekkskanner avsløre dekk med slike mangler om noen år, tenkte man i Statens vegvesen.
Rett før sommeren gjorde Statens vegvesen tre utviklingskontrakter med Counting Hero AS, Norsk Datateknikk AS og Roadguard AS. De tre leverandørene skal i samarbeid med etaten utvikle og teste ulike konsepter for optisk dekkskanner, som skal avdekke feil med dekk. Poenget er å hindre mange trafikkulykker og hindre stengte veier på grunn av at biler blir stående fast. Dette gjelder spesielt tungtransport som kjører av veien vinterstid og blokkerer disse for annen trafikk.
Ti typer dekkskannere
Statens vegvesen ønsker å utvikle to ulike typer dekkskannerne. Den ene varianten skal være fastmontert og være nedfelt i veibanen, ikke ulikt dagens vektslynger som benyttes for å veie kjøretøy i fart. Norsk Datateknikk og Roadguard skal utvikle og teste ulike konsepter for denne typen dekkskanner.
Den andre typen skal være flyttbar, slik at den f.eks. kan brukes i forbindelse med kontroller langs veien, og benyttes sammen med mobile sensorer for identifisering og utvelgelse av kjøretøy til kontroll (ANPR). Counting Hero står for utvikling og testing av denne varianten.
Testing allerede neste høst
Statens vegvesen mener de allerede neste høst kan starte testingen av de to typene dekkskannere. I så fall kan de bli tatt i bruk allerede i 2024. De tre leverandørene skal bruke høsten på å produsere prototypene av dekkskannere. Parallelt jobber Vegvesenet med å finne og forberede egnede plasser for utplassering av sensorene, helst på steder som brukes til kontroll langs veien i dag.
Primært skal data fra skannerne hjelpe til med å velge hvilke kjøretøy som bør kontrolleres basert på funn av dekk som ikke er egnet. Dette kan dreie seg om slitasje, feil dekktrykk eller feil i dekkoppsettet. Et annet bruksområde er å bruke signalene fra skanneren i automatisk varsling til kjøretøy. Det kan være varsel om at nå nærmer kjøretøyet seg en fjellovergang med vintervær, og dersom du kjører på sommerdekk … Varslet kommer i et skilt langs veien, slik Statens vegvesen i dag varsler hvor høy fart bilen har.
Bli den første til å kommentere på "Med konkurransepreget dialog for økt sikkerhet i trafikken"