Miljøkontrakter for 17 ferjesamband i Hordaland, i gang i 2019/2020

Anbud365: Miljøkontrakter for 17 ferjesamband i Hordaland, i gang i 20192020Hordalands fylkespolitikere, her ved fylkesordfører Anne Gine Hestetun, er godt fornøyd med miljøkontraktene for de 17 ferjesambandene (foto: Hordaland fylkeskommune).

Skriv ut artikkelen

Om drøyt to år trafikkeres alle de 17 ferjesambandene i Hordaland på miljøkontrakter. Det er snakk om elektrifisering, og omfattende reduksjon i CO2-utslipp, forbruk av drivstoff og energibruk. Allerede 1. januar 2019 starter det første av ferjesambandene med utgangspunkt i strenge miljøkrav.

Hordaland fylkeskommune tildelte i oktober 2016 kontrakt til Fjord1 for sambandene Leirvåg-Sløvåg, Fedje-Sævrøy, Hufthamar-Krokeide, Husavik-Sandvikvåg, Hatvik-Venjaneset, Halhjem-Våge og Langevåg-Buavåg. Her innebærer løsningen en høy grad av elektrifisering av samtlige samband.

Så tok det ikke lang tid før Hordaland fylkeskommune tildelte kontrakter for åtte nye ferjesamband. Også her ble det stilt strenge miljøkrav, som innebærer en omfattende reduksjon i CO2-utslipp, forbruk av drivstoff og energibruk.

17 Hordaland-samband

Da gjensto bare sambandene Fjellbergsambandet og Klokkarvik-Lerøy-Bjelkarøy-Hjellestad før alle 17 sambandene i Hordaland var tildelt kontrakt. Det skjedde på forsommeren i år.

Både Skyss, som opererer kontraktene på vegne av fylkeskommunen, og fylkespolitikerne er godt fornøyde med miljøløsningene i kontraktene.

De fleste av kontraktene trer i kraft fra 1. januar 2020 og har en lengde på 9+1 år. Kontrakten for sambandet Masfjordnes-Duesund er operativ et år tidligere, og har en lengde på 10+1 år.

Tildelingskriterier

Pris var vektet 70% og miljø (miljø- og energieffektivitet) til sammen 30%:

– Miljøeffektivitet [tonn CO2/år] utover fastsatt makskrav (CO2-utslipp per år for alle ferjene i rutepakken, inkludert bruk av reservemateriell).

– Energieffektivitet [GJ/år] utover fastsatt makskrav (Total energi bunkret per år (målt i gigajoule) for alle ferjene i rutepakken, inkludert bruk av reservemateriell).

De ulike sambandene skulle driftes med bestemte maksimale miljøverdier.

Miljøbudsjett

Poengsetting for tildelingskriteriet energieffektivitet ble gjort ved å ta utgangspunkt i forskjellen mellom tilbudt energiforbruk og laveste energiforbruk tilbudt i konkurransen. Tilsvarende for miljøeffektivitet – utgangspunkt i forskjellen mellom tilbudt CO2-utslipp og laveste CO2-utslipp tilbudt i konkurransen. Begge deler skulle fremkomme i et spesielt miljøbudsjett.

Kontraktsoppfølging

Blant miljøkravene, slik de er beskrevet i kontrakten, er at nasjonal og internasjonal miljølovgivning og – reguleringer skal overholdes, og at leverandøren årlig skal dokumentere miljøprestasjon (sertifikat) eller skildre rutiner innenfor innkjøp, energi, avfall, transport og/eller utslipp. Leverandøren skal også, i hele kontraktsperioden, ha rutiner som sikrer at produktene levert i samsvar med kontrakten, ikke inneholder forbudte stoff eller mer enn maksimalt tillatte konsentrasjoner av farlige kjemikalier som er strengt regulert i Norge.

Bli den første til å kommentere på "Miljøkontrakter for 17 ferjesamband i Hordaland, i gang i 2019/2020"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.