Nå gjelder nullutslippskrav for ferjer – med litt unntak

Anbud365: Nå gjelder nullutslippskrav for ferjer – med litt unntak– Norge skal nå klimamålet vi har satt oss under Paris-avtalen. Da er vi nødt til å ta i bruk en rekke virkemidler. Derfor innfører vi nå krav om nullutslipp i offentlige anskaffelser av ferjer og ferjetjenester, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård, her foreviget ved et besøk knyttet til ferjestrekningen Manheller – Fondnes (foto: Samferdselsdepartementet).

Skriv ut artikkelen

Fra 1. januar er det nullutslippskrav i offentlige anskaffelser av ferjer og ferjetjenester. Det fremgår av en melding fra Regjeringen, som for øvrig legger opp til enkelte unntaksmuligheter for at kravet skal kunne fungere best mulig i praksis. Og fylkeskommunene får 50 mill ekstra å rutte med i år, som kompensasjon for innføring av nullutslippskravet.

Det innføres gjennom ny forskrift om krav til nullutslipp av klimagasser ved offentlig anskaffelse av sjøtransport. Forskriften er hjemlet i anskaffelsesloven.

­- Transportsektoren står for om lag en tredjedel av Norges klimagassutslipp, og om lag 60 prosent av de ikke-kvotepliktige utslippene. Det må vi ta på alvor. Ferjene har et beregnet klimagassutslipp på 335 tusen tonn CO-ekvivalenter, og disse kravene vil kunne føre til at mye av disse utslippene kuttes, sier Nygård.

– I 2050 skal Norge være et lavutslippssamfunn med 90-95 prosent lavere klimagassutslipp. Da må alle sektorer kutte sine utslipp. Ferjene er viktige for å sikre at folk kan arbeide og bo i hele landet. Jeg er glad for at vi nå får på plass regelverk som vil bidra til en nødvendig omstilling i skipsfarten, sier klima- og miljøminister Tore O. Sandvik.

Unntak fra nullutslippskravet

Regjeringen legger opp til enkelte unntaksmuligheter for at kravet skal kunne fungere best mulig i praksis. Det innføres unntak der det brukes biogass, for vedtatte ferjeavløsningsprosjekt, der det ikke kan sikres tilgang til strøm, der det ikke er teknisk eller økonomisk gjennomførbart, og for hybride løsninger. Etter en helhetsvurdering defineres økonomisk gjennomførbarhet som en tiltakskostnad som er under 6 000 kroner per tonn redusert CO2. Der kravet ikke er gjennomførbart, bør hybride løsninger tilstrebes.

Kompensasjon til fylkeskommunene

Som kompensasjon for kravet blir rammetilskuddet til fylkeskommunene i 2025 økt med 50 mill. Den økonomiske kompensasjonen blir fordelt særskilt ut fra ferjekriteriet i kostnadsnøkkelen. Den økonomiske kompensasjonen er en del av rammetilskuddet til fylkeskommunene. Kompensasjonen vil bli justert årlig, for å reflektere merkostnadene ved innføring av kravet.

Bli den første til å kommentere på "Nå gjelder nullutslippskrav for ferjer – med litt unntak"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.