Sju krav og kontraktsvilkår til klima- og miljøvennlig transport av avfallsinnsamling inngår i et forslag fra DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) som nå er ute på høring. Det dreier seg om standardformulerte krav og kontraktsvilkår. De endelige kravene blir publisert som veiledning til offentlige innkjøpere i Norge. Den nåværende, tre-fire år gamle veiledningen for avfallshåndtering synger m.a.o. på siste verset.
Alle krav og kriterier i Kriterieveiviseren legges ut på høring i løpet av 2022. Både Riksrevisjonens undersøkelse om grønne anskaffelser og DFØs egne brukerundersøkelser viser at det er et behov for å gjøre DFØs veiledning mer brukervenning og kjent.
Målet med arbeidet er å få kriteriesett som gir mest mulig effekt og som er så enkle som mulig for innkjøperne å bruke, og at det bidrar til at leverandørene møter lignende krav i flere anskaffelser.
Kriterieveiviseren kom til verden i 2018 for å bidra til å gi veiledning om bærekraftige anskaffelser. Den inneholder krav, forstått som kvalifikasjonskrav, tildelingskriterier, og kontraktsvilkår, innenfor en rekke kategorier. Veiledningen innenfor avfallshåndtering ble lansert i 2018, og en revisjon av denne veiledningen er nå på høring med frist 15.oktober.
Standard krav og kontraktsvilkår
Det dreier seg om forslag til standardformulerte krav og kontraktsvilkår for klima- og miljøvennlig transport ved kjøp av kjøretøy og tjenester som skal brukes i offentlige anskaffelser innen avfallshåndtering. De endelige kravene publiseres som veiledning til offentlige innkjøpere i Norge.
Dette utkastet består av 7 krav og kontraktsvilkår til klima- og miljøvennlig transport av avfallsinnsamling:
- Ruteoptimalisering og Flåtestyringssystem
- Rutiner for hensiktsmessig avfallshåndtering og god kildesortering
- Miljøledelsessystem og Klima- og miljørapportering
- Utskifting til mer miljøvennlig kjøretøy
- Opplæring
- Lønns- og arbeidsvilkår
- Utslipp fra kjøretøy
Markedsdialog først
Når det skal settes transportkrav og/eller -kriterier, heter det, bør det alltid gjennomføres en markedsdialog for å undersøke hvor modent markedet er for å benytte kjøretøy som går på elektrisitet, hydrogen eller biogass. Det er tilbakemeldingen fra markedsdialogen som bør avgjøre hvilke krav og/eller kriterium som benyttes. Hvordan gjennomføre markedsdialog og få de innspillene som trengs for valg av krav, inngår i veiveiseren.
Kravene i Kriterieveiviseren var tidligere gradert i basis, avansert og «spydspiss». Her har DFØ gjort en vesentlig forenkling i graderingen. Etter brukertesting har de valgt å la ambisjonsnivået «spydspiss» utgå for alle kategorier i den nye versjonen av Kriterieveiviseren. Det vil fortsatt være mulig å stille svært ambisiøse krav. I den nye versjonen av kriterieveiviseren beholdes en todeling kalt basis (eller grunnleggende) og ambisiøs.
Bli den første til å kommentere på "Nye klima- og miljøkrav for det offentliges kjøp av avfallstransport"