Det er i dag 11 innkjøpere av ferjetjenester i Norge. For Statens vegvesen er det tydelig at det er betydelige gevinster å hente ved standardisering og bedre koordinering av kjøp av tjenestene i tillegg til oppfølging av kontrakter på riks- og fylkesferjesamband. Det er et stort potensial knyttet til å bli en bedre og mer profesjonell innkjøper, heter det.
En rapport fra Oslo Economics utarbeidet på oppdrag fra Statens vegvesen peker på en rekke utfordringer i ferjedriften. Vegvesenet har sendt rapporten med anbefalinger til Samferdselsdepartementet med forslag om en prøveordning der staten går inn som eier av ferjemateriell. Statens vegvesen ønsker å lage en nasjonal ferjeplan for riks- og fylkesvegsambandene.
En slik plan bør, slik Statens vegvesen ser det, blant annet beskrive:
- Tiltak for bedre og mer koordinerte innkjøpsprosesser
- Tiltak for økt standardisering knyttet til ferjemateriell og infrastruktur
- Ferjedriftsstandard for riks- og fylkesvegsamband
- Tiltak for gode reserveferjeløsninger
- Tiltak for en tettere dialog med leverandørmarkedet (innenfor gjeldende regelverk om offentlige anskaffelser) om standardisering av ferjemateriell mm
- Milliardkontrakter
En bedre og mer profesjonell innkjøper
Verdien på en ordinær riksvegferjekontrakt er på mellom 1-2 milliarder kroner, mens de største kontraktene har en verdi på opptil 4-5 milliarder kroner. På grunn av verdien på tjenesten som anskaffes, mener Statens vegvesen det er et stort potensial knyttet til å bli en bedre og mer profesjonell innkjøper.
– Det har funnet sted en betydelig konsolidering og profesjonalisering på tilbydersiden, og det er viktig at vi som innkjøper møter utviklingen, ifølge Vegdirektoratet i et oppslag på vegnett.no.
Statens vegvesen anbefaler det at det iverksettes en prøveordning med ett anbud der staten går inn som eier av ferjemateriell. Det kan gi verdifull kunnskap og erfaringer om virkninger på konkurranse og nyetablering ved bruk av alternative kontraktsformer.
Markedet må fungere
Annenhver krone er offentlige tilskudd, og kostnadene har økt mye de siste årene. Det er bekymring for konkurransen i markedet. I tillegg er ferjeflåten gammel, og det må skje mye nybygging i årene framover. – Rapporten konkluderer med at det fortsatt vil være et stort behov for ferjetjenester frem mot 2050. Det offentlige er en viktig premissleverandør i ferjemarkedet, og vi må gjøre vårt for at markedet fungerer, erkjenner Vegdirektoratet.
I 2005 ble det besluttet full konkurranseutsetting av ferjedriften og de fleste ferjesambandene er nå ute på anbud. Fire rederier som opererer mange samband og har 99 prosent av omsetningen. Syv rederier som opererer noen samband. Fra 2012 til 2005 var det bare 1,8 tilbud pr. anbud.
Bli den første til å kommentere på "Ønsker mer koordinerte og profesjonelle kjøp av ferjetjenester"