I kjølvannet av salget av aksjer i fergerederiet Fjord1 er det kommet en oppdrivende strid i Sogn og Fjordane fylkeskommune. Et eksternt konsulentselskap og fylkeskommunens kontrollutvalg mener det er foregått brudd på anskaffelsesregelverket i forbindelse med aksjesalget. Fylkesrådmannen avviser det, og mener fylkeskommunen har handlet rett.
Fylkestinget i Sogn og Fjordane vedtok i november i fjor – med knappest mulig flertall – å selge aksjemajoriteten sin i det fylkeskommunale fergerederiet Fjord1 til konkurrenten Torghatten i november 2015. Konkurransetilsynet satte imidlertid foten ned for dette salget. Tidligere i høst solgte så fylkeskommunen rederiet til sunnmørsrederen Per Sævik.
I forbindelse med arbeidet med transaksjonen er det kommet påstander om hemmelighold samtidig som fylkeskommunens kontrollutvalg har konkludert med brudd på anskaffelsesregelverket. Fylkesrådmannen er uenig i at fylkeskommunen til dels har kjøpt tjenester uten å følge reglene for offentlige anskaffelser.
Brudd på anskaffelsesreglene
Det er konsulentselskapet Deloitte som har gjennomført en forvaltningsrevisjon og kommet til at det ble gjort brudd på anskaffelsesregelverket. Det gjelder bl.a. da de to selskapene Wiersholm og DHT Corporate Service ble hyret inn i mars 2014 for å bistå med salget av fergeselskapet Fjord1. Ifølge presseoppslag har de to selskapene tjent et sted mellom 13 og 20 millioner kroner på å bistå fylkeskommunen med salget.
Sju kontrakter
Det fremgår av rapporten fra fylkeskommunens kontrollutvalg at det gjelder to kontrakter med DHT og fem med Wiersholm. Av de to med DHT konkluderer Deloitte at den ene, som gjaldt vurdering av eierstrategi, er gjort etter regelverkets bestemmelser om unntak finansielle tjenester. En viss konkurranse var i bildet. Et senere reengasjement ble gjort uten noen form for konkurranse. Det er regelbrudd, gitt at reengasjement gjaldt mer enn finansielle tjenester.
Når det gjelder de fem Wiersholm–kontraktene, kan unntaket i reglene for finansielle tjenester gjelde for tre av dem, heter det. Noen form for konkurranse ble ikke gjennomført. To har imidlertid ikke tilstrekkelig tilknytning til transaksjonsvedtaket om salg av aksjer til at unntaket for finansielle tjenester kan legges til grunn. Det dreier seg om «juridisk bistand» og «bistand i forbindelse med medias begjæring om innsyn» i tilknytning til aksjesalget.
Sitt på det tørre
Fylkesrådmannen peker i sin høringsuttalelse på at «ei uformell vurdering av aktuelle leverandørar også vil kunne vere tilstrekkeleg til å oppfylle konkurransekravet i lova». Han mener at kontraktene ble inngått etter loven, og at tilleggsoppdragene, bl.a. Om hjelp til å håndtere innsyn, var så nær opp til Wiersholms oppdrag at det var naturlig å se de som en forlengelse av hovedoppdraget. Wiersholm ble vurdert til å være langt bedre egnet enn andre mulige leverandører til å ytre bistand ifm tilleggsoppdragene ut fra det inngående kjennskapet selskapet hadde til alle elementene i saken. Dessuten måtte innsynskravene håndteres raskt, og at oppdraget derfor var unntatt fra krave ti forskriften.
Deloitte ser ingen grunn til å endre sin rapport etter fylkesrådmannens høringsuttalelse, heter det.
Bli den første til å kommentere på "Opprivende strid om brudd på anskaffelsesreglene ved aksjesalg"