(En Anbud365–kommentar) 97% av avfallhåndteringen i Oslo kommune går etter planen når det gjelder innhenting av husholdnings- og næringsavfallet. Kontrakten mellom kommunen som oppdragsgiver og leverandøren er dermed i stor grad oppfylt. Det faktum overskygges av et politisk spill der så vel den nye leverandøren som Renovasjonsetaten i kommunen er brikker. Mediene i flokk er mikrofonstativer. Ikke bra.
Det er mer enn 340.000 husholdninger i Oslo. Det er en utfordring å drive den daglige renovasjonen i en by som stadig øker i antall innbyggere og husstander. Oslo kommune har imidlertid drevet en forbilledlig renovasjon under skiftende byråd i generasjoner. Siden tidlig 1990-tallet har renovasjonen vært konkurranseutsatt.
De siste årene har kommunen lykkes med å innføre kildesortering. Avfallet i Oslo blir enten gjenvunnet til nye produkter eller benyttet til lys og varme. Det er ikke lenger snakk om å rydde byen for søppel, men å ta vare på de restverdiene som fremdeles finnes i avfallet og bringe restverdiene tilbake i kretsløpet for å skaffe nye produkter.
Klagene utgjør 3%
Det er innhentingen av avfall hos husholdninger og næringsvirksomheter den nye leverandøren har opplevd visse utfordringer med. Dersom det er snakk om 30.000 klager utgjør klagene mindre en 3% fordi det er snakk om mer enn 130.000 tømminger av avfallsbeholdere hver uke gjennom hele året. Det oppsummerer seg til om lag 6 millioner tømminger gjennom året.
I innkjøringsperioden er man avhengig av at tidligere og ny leverandør overleverer og mottar oppdraget på en mest mulig smidig måte. Det er ikke alltid at tidligere leverandør gjør sitt ytterste til at overgangen til en konkurrerende leverandør skjer på en god måte. Tidligere leverandør tapte tross alt konkurransen og arbeidet kan bli preget av dette i overleveringen til en ny leverandør.
Trenger en viss tid
Alle leverandører trenger en viss tid på å bli kjent med både oppdraget og kompleksiteten i oppdraget. Kompleksiteten i innhenting av husholdningsavfall og næringsavfall i Oslo er enorm. Da må byrådet gi den tiden leverandøren og Renovasjonsetaten trenger, innenfor rimelighetens grenser. Disse grensene er ennå ikke på langt nær sprengt.
En vellykket avfallshåndtering er ikke avhengig av at det er kommunalt ansatte som henter avfallet slik partiet Rødt nå legger opp til gjennom en sitt politiske spill. Et spill som det er grunn til å tro støttes av flere fagforeninger. Partiet Rødt har drevet krisemaksimering for å oppnå en omfattende rekommunalisering av avfallsinnhentingen. De kaller mindre enn 3% klager for en stor krise. De krever byråders avgang. De spiller et politisk spill med byens innbyggere og Renovasjonsetaten som innsats.
Flere motkrefter
Det er også flere motkrefter. Det melder seg jurister inn i meningsutvekslingen som påstår at det riktig å terminere avtalen. Men offentlige anskaffelser er langt mer enn jus, det er først og fremst å oppnå målet om samfunnsnytte.
Det sittende byrådet prøver også å skyve ansvaret over på det tidligere byrådet. Og det tidligere byrådet prøver å plassere ansvaret hos det sittende byrådet. Det er imidlertid til enhver tid det sittende byrådet som har ansvaret for tjenesteutøvelsen til byens innbyggere.
De siste motkreftene finnes hos ansatte i kommunen som åpenbart lekker dokumenter til presse og kringkasting av ulike motiv om man skal tolke de ulike medieoppslagene. Her bør byrådslederen rett og slett rydde opp.
Bli den første til å kommentere på "Politisk spill overskygger at avfallskontrakten i Oslo langt på vei er oppfylt"