– Anskaffelsen av nye helikoptre til Sjøforsvaret har sviktet på en rekke områder. Det har vært mangler i kontrakten, dårlig planlegging og manglende koordinering og styring i lange perioder, sier riksrevisor Per-Kristian Foss. Riksrevisjonens undersøkelse av anskaffelsen av maritime helikoptre til Forsvaret (NH90) er nå overlevert Stortinget 25. oktober (Dokument 3:3 (2018–2019).
Leverandøren av nye helikoptre til Forsvarets kystvaktskip og fregatter har en stor del av ansvaret for forsinkelsene, men Forsvarsdepartementet, Forsvarsmateriell og Forsvaret har heller ikke fulgt opp anskaffelsen godt nok. Leveransen av NH90-helikoptrene ser ut til å ta 14 år lenger enn avtalt, skriver Riksrevisjonen til Stortinget.
Stortingets forutsetninger med vedtakene av flere proposisjoner om anskaffelsen i perioden 2000–2012 er ikke oppfylt. Dette gjelder både at de 14 helikoptrene skulle være levert i løpet av 2008, og deres operative evne. Så langt er det levert åtte helikoptre, seks av disse i en øvelsesversjon. Siste leveranse antas nå å bli i 2022, men det er fortsatt stor usikkerhet om leveransen og innfasingen.
Ansvaret for forsinkelsene
– Nato Helicopter Industries (NHI) har åpenbart mye av ansvaret for forsinkelsene. Samtidig er viktige forutsetninger for anskaffelsen ikke fulgt opp godt nok på norsk side. Det er kritikkverdig at Forsvarsdepartementet og Forsvaret ikke gikk grundigere inn i grunnlaget for å velge NH90, og ikke tok risikoen på større alvor, sier Foss.
Kontrakten ble ikke godt nok kvalitetssikret, og har blant annet vist seg å ha for lavt tak for dagmulkter som tiltak mot forsinkelser, og svak vedlikeholdsgaranti. Det har gitt leverandøren svake insentiver til å overholde leveranseforpliktelser. Kontrakten har heller ikke sikret stabil forsyning av reservedeler.
Mangler grunnleggende planverk
– I Forsvaret har verken planleggingen, bemanningen eller koordineringen av de involverte vært god nok, framholder Foss. Det har manglet grunnleggende planverk for vedlikehold, forsyning og drift av materiellet. Et utkast til driftsplan for materiell forelå først i juli 2017, og ble nylig godkjent.
– Svak planlegging av et så stort prosjekt med så mange aktører, delleveranser og stort behov for koordinering, har vært en viktig årsak til den svake framdriften. For lite bemanning innen både vedlikehold, reservedelsforsyning og anskaffelser har også bidratt til forsinkelsene, konstaterer Foss.
NH90-prosjektet har manglet én aktør, overordnet alle de andre, som har tatt ansvaret for effektiv samordning og beslutningstaking. Forsvarsdepartementet har vært distansert og utydelig som prosjekteier, og ikke hatt god nok styring til å fange opp utfordringene, slik at det ble iverksatt tiltak i tide, påpeker Riksrevisjonen.
Bli den første til å kommentere på "Riksrevisjonen: Helikopter-anskaffelse sviktet på en rekke områder"