En bestilt Deloitte-forundersøkelse peker i retning av at anskaffelsen av prosjektleder for bygging av et skolefartøy er brudd på regelverket. Høy risiko, fremhever Deloitte, som også er kritisk til selve anskaffelsesprosessen: Det gjelder involvering av brukerne og annen fagkompetanse. Anskaffelsesprotokollen avdekker at det i hovedsak var en person som sto for gjennomføring av anskaffelsen – tidligere styreleder i selskapet som eide fartøyet det nye skulle erstatte.
Deloitte-rapporten «Undersøking | Vestland fylkeskommune MS Skulebas» er en revidert utgave av en tidligere rapport og inneholder en forundersøkelse, som nå er på vei gjennom de politiske organene i Vestland fylkeskommune.
Anskaffelse av prosjektleder-ressurser
Skulebas har vært i drift som opplæringsfartøy ved Måløy videregående skole siden høsten 2023. Initiativet til å bygge båten kom fra eierselskapet Opplæringsfartøy AS via daværende Sogn og Fjordane fylkeskommune, senere overtatt av Vestland fylkeskommune. Prosjektet ble lagt ut på anbud i 2021, et dansk verft vant konkurransen. Tillatelse til å seile med hydrogendrift foreligger imidlertid ennå ikke, slik at båten i inneværende skoleår er i drift uten at hydrogen inngår i driftssystemet.
En rekke spørsmål er reist i forbindelsen med dette fartøyet. Ett av disse er knyttet til anskaffelse av prosjektleder-ressurser. Deloitte mener det kan reises spørsmål ved om det ble gjennomført tilstrekkelige vurderinger av om den kandidaten som ble valgt, hadde alle nødvendig kvalifikasjoner til å dekke bredden i fag og oppgaver som inngikk i prosjektet – og som en prosjektleder er nødt til å håndtere.
Uklart om dialogmøter
For å sikre reell konkurranse ble tre ulike leverandører forespurt om de var interessert i å gjennomføre oppdraget. Alle tre var enkeltpersoner med erfaring fra ledelse av fartøybyggings-prosjekter. Anskaffelsen var ment å ha en verdi mellom NOK 100 000 og gjeldende EU/EØS-terskelverdi.
Dialogen med de tre ble gjennomført av tidligere styreleder i Opplæringsfartøy AS, heter det i Deloitte-rapporten. Av anskaffelsesprotokollen fremgår det at to av de tre forespurte var interessert i oppdraget. Et eget dialogmøte med en av disse ble gjennomført, om det også gjaldt den andre, fremgår ikke tydelig av protokollen. Bare den kandidaten som fikk kontrakt, ble spurt om å levere tilbud.
Vurdering av kompetanse
Delotte skriver at ifølge anskaffelsesprotokollen vurderte tidligere styreleder i Opplæringsfartøy AS den valgte kandidaten som solid og med relevant erfaring. Det fremgår ikke hvilke konkret vurderinger som ble gjennomført av om prosjektleder hadde alle de kvalifikasjonene som ville være nødvendig for å dekke de faglige behovene i MS Skulebas-prosjektet: skipskonstruksjon, sikkerhet ombord i fartøy, fiskerifag, rederidrift mv.).
Av anskaffelsesprotokollen kan man lese at anslått verdi for prosjektleder-oppdraget var NOK 500 000, men Deloitte opplyser at det pr. januar i år var påløpt ca. seks mill i utgifter til prosjektlederen. Da er alle kostnader i alle prosjektets faser med, inkl. reiseutgifter og utgifter til opphold på verftet i lengre perioder.
Rød risiko-lampe tent
Som følge av dette tenner Deloitte «den røde lampen» i sin risikoanalyse: Det er høy risiko, heter det, knyttet til anskaffelsen av om innleiet prosjektleder var i tråd med anskaffelsesregelverket. Samme farge på «risikolyset» gjelder også knyttet til involvering av brukere og annen fagkompetanse ved anskaffelsen av fartøyet. Overordnet organisering, ledelse og kompetanse knyttet til anskaffelsen er heller ikke vurdert som risikofri – «den gule lampen» lyser i Deloitte-rapporten.
Bli den første til å kommentere på "Skolebåt-krøll i Vestland: Høy risiko for brudd på anskaffelsesreglene"