Skreddersydd støtteprogram til kjøp av mer energieffektiv transport

Anbud 365: Skreddersydd støtteprogram til kjøp av mer energieffektiv transport- Vi ser det som mest hensiktsmessig å håndtere transportprosjekter knyttet til offentlige anbudsprosesser i et skreddersydd program, sier Rune Holmen, Enovas programsjef innen industri, transport og ny teknologi.

Skriv ut artikkelen

Innkjøpsmakten til fylkeskommuner og kommuner skal bidra til mer energieffektive transporttjenester. Enova ønsker å legge til rette for at de i større grad kan fremme teknologiutvikling og miljø gjennom innkjøpene sine. Derfor lanseres et nytt, skreddersydd støtteprogram.

Det nye støtteprogram fra Enova skal bidra til økt bruk av elektrisitet både på sjø og land. Målet med det nye programmet Støtte til infrastruktur for kommunale og fylkeskommunale transporttjenester er at batterier og eventuelt andre nullutslippsløsninger skal bli vanligere i offentlige transporttjenester.

– Hvis for eksempel helt eller delvis elektrisk drift blir standard for ferger og hurtigbåter, reduserer vi betydelige utslipp, og også på land er det store gevinster å hente. Norske busser alene slipper årlig ut 350 000 tonn CO2, og særlig bybusser vil være aktuelle for elektrifisering, sier Rune Holmen, Enovas programsjef innen industri, transport og ny teknologi i en pressemelding.

Rutegående transport viktig arena

Rutegående transport som det offentlige kjøper inn, er ifølge Enova en viktig arena for å introdusere nye teknologier. Med det nye støtteprogrammet vil Enova sikre at det offentlige kjøper inn mer energieffektive transporttjenester. Det innebærer at programmet vil endre seg over tid, for å kunne fortsette å drive teknologiutviklingen framover når nye løsninger er innarbeidet i markedet.

– Et eget program tillater oss å tilpasse tilbudet etter hvert som markedet utvikler seg. Blant annet kan vi gjennom krav til støttenivå og kostnadseffektivitet gradvis trappe ned spesifikke løsninger, som for eksempel når bruk av batterier ikke lenger er dyrere enn alternativet eller de blir valgt uansett, sier Holmen.

Mens pilot- og demonstrasjonsprosjekter fortsatt skal søke på Enovas program for ny teknologi, skal øvrige anbudsprosjekter nå sluses inn i det nye programmet.

Skreddersydd program

– Disse prosjektene er spesielle, fordi de i tillegg til kravene i statsstøtteregelverket – som Enova forholder seg til – må ivareta kravene i regelverket for offentlige anskaffelser. Vi ser det derfor som mest hensiktsmessig å håndtere transportprosjekter knyttet til offentlige anbudsprosesser i et skreddersydd program som vi kan justere uten at det påvirker andre innsatsområder, sier Holmen i pressemeldingen.

Enova eies av olje- og energidepartementet, og finansieringen skjer via tildelte midler fra Energifondet og et lite kostnadspåslag på strømregningen. Enova SF er lokalisert i Trondheim og har 80 medarbeidere.

Bli den første til å kommentere på "Skreddersydd støtteprogram til kjøp av mer energieffektiv transport"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*


Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.