Slik kan innovative anskaffelser skape grønnere og mer effektiv transport

Anbud365: Slik kan innovative anskaffelser skape grønnere, og mer effektiv transport– Ved å tenke nytt om logistikk og innkjøp, åpner vi døra for løsninger som både kutter utslipp og forbedrer hverdagen for innbyggere, sier prosjektleder Kjersti Granaasen i LUP (Leverandørutviklingsprogrammet), som har koordinert ZED-prosjektet (Zero Emission Delivery of goods) i samarbeid med DFØ (Direktoratet for forvaltning og økonomistyring) (foto: Leverandørutviklingsprogrammet).

Skriv ut artikkelen

Tre nordiske pilotprosjekter støttet av Nordisk Ministerråd viser hvordan offentlige anskaffelser kan bli en viktig nøkkel til grønnere og mer effektive transportløsninger. Innovative anskaffelser kan skape konkrete løsninger på felles nordiske utfordringer, rapporterer LUP (Leverandørutviklingsprogrammet). LUP har koordinert arbeidet på tvers av sektorer, kommuner og land – og skapt en plattform for deling av erfaringer og kunnskap. Nå inviterer de offentlige innkjøpere, leverandører og utviklingsmiljøer til å ta resultatene videre.

ZED-prosjektet (Zero Emission Delivery of goods) har fått støtte gjennom Nordisk Ministerråds satsing på sirkulære og klimavennlige offentlige anskaffelser, og har testet ut løsninger i Sverige, Norge og Danmark. Nå foreligger resultatene – og de gir grunnlag for både videre utvikling og skalering, heter det på innovativeanskaffelser.no, der man finner informasjon om de tre prosjektene.

Nå kommer ZED 2.0, som er en fortsettelse av ZED 1.0 som gikk fra 2019 til 2021. I 2.0-versjonen av prosjektet tas det sikte på å nå enda lenger i å oppnå transportløsninger med nullutslipp i nordiske byer. ZED 2.0 har tre mål:

  • Øke samarbeid og erfaringsutveksling på tvers av nordiske byer.
  • Øke kunnskapen om hvordan offentlige enheter kan gjøre vareleveranser utslippsfrie.
  • Legge til rette for innovative anskaffelser av nullutslippslevering av varer.

De tre ZED-prosjektene

Stockholm: Her har kommunen og Menigo Foodservice testet ut nye leveringsrutiner til skoler, barnehager og sykehjem. Ved å flytte leveransene til tidlig morgen og kveld – og bruke el-kjøretøy – har de klart å redusere både støy, trafikk og utslipp. Skoleveiene blir tryggere når tunge kjøretøy ikke er i trafikken samtidig som barna, og matleveringene blir mer effektive når de ikke står fast i rushtrafikken.

Prosjektet viser at smartere matlogistikk kan bidra til både tryggere bymiljø og mer bærekraftige offentlige innkjøp. For å lykkes med videre skalering, må behovshavere som kjøkkensjefer involveres aktivt – og digitale verktøy for sporing og temperaturkontroll må på plass, fremgår det på innovativeanskaffelser.no.

NAV Agder hjelpemiddelsentral har på sin side utviklet en ny modell for mer effektiv og utslippsfri transport. Ved å utnytte eksisterende kapasitet bedre og samordne leveranser, har de oppnådd både miljøgevinster og økonomiske besparelser. Prosjektet peker på et stort nasjonalt potensial – særlig for mindre kommuner – for å gå over til leveranser utenom arbeidstid (off-peak), der ressursknapphet og bemanningsutfordringer er en realitet. Dette er ikke bare en transportløsning, men et skifte i hvordan vi tenker offentlig logistikk, sier prosjektgruppen. Løsningen tar hensyn til både miljømessige, økonomiske og sosiale faktorer. LUP foreslår nå en felles prosess for å videreutvikle og ta i bruk løsningen nasjonalt.

Bærum: Nøyaktige og detaljerte transportdata er en forutsetning for å evaluere klimaeffekten av ulike tiltak. Bærum kommune har i ZED-prosjektet tatt et viktig skritt ved å integrere nye datakilder og koble dem til sin digitale plattform. Leverandørdata, fakturainformasjon og kjøretøydata gir nå kommunen bedre oversikt – og kunstig intelligens brukes til å strukturere og analysere informasjonen. Dette gir kommunen bedre beslutningsgrunnlag og kontroll med nullutslippskjøretøy i praksis. Arbeidet i Bærum bidrar også til utviklingen av en nasjonal veiledning for deling av transportdata i offentlige anskaffelser, i regi av Standard Norge.

Bli den første til å kommentere på "Slik kan innovative anskaffelser skape grønnere og mer effektiv transport"

Legg inn kommentar

Epostadressen din vil ikke vises.


*